Vi kunde inte fått en bättre vinterdag: runt fem minusgrader, vindstilla och strålande sol. Vi befinner oss på Tisleifjorden vid Golsfjellet, där NIO har bjudit in till vinterkörning med sina nya bilar: ET7 sedan och EL7 SUV. Båda vuxna familjebilar, med samma formspråk, där den ena bara är högre än den andra. Båda bilarna har gott om plats inuti, både för passagerare och bagage – även om det naturligtvis inte är i klass med storleken på den enorma 7-sitsiga ES8.
Utseendet är mycket modernare på de nya bilarna än ES8, med mer strömlinjeformade kurvor. Ganska läckra, faktiskt.
Nomi
Inuti får man omedelbart en känsla för NIO:s signaturelement, nämligen den lilla ”roboten” Nomi högst upp på instrumentpanelen. Detta symboliserar röstassistenten och tittar på dig när du pratar med den. Tack vare mikrofoner runt kabinen vet Nomi vem i bilen som pratar med den, så om du säger ”Hej, Nomi, starta massage” är det rätt säte som börjar knåda. Och ja, det finns massage även i baksätet. Kommer väl till pass efter en lång dags körning…
Vid ett tillfälle blev jag strikt tillsagd att fokusera på vägen, när jag för ett ögonblick pratade lite för ivrigt med sidopassageraren medan jag körde. För att vara en röstassistent för bil fungerar Nomi ganska bra, vilket faktiskt betyder att hon är bland de allra bästa på marknaden. Åtminstone bland norsktalande. Det säger mer om röstassistenterna än Nomi, för det står verkligen illa till där ute …
Vintertest
NIO är så säkra på vinteregenskaperna hos sina bilar att de har bjudit in pressen till en testkörning. På blankisen. Mitt ute på Tisleifjorden vid Golsfjellet.
Bilarna är för detta tillfälle skodda med Noikan Hakkapeliitta 10 dubbdäck. Utvecklade för nordiska körförhållanden, vilket innebär att de är betydligt mjukare än kontinentala vinterdäck, och därmed också bättre lämpade för körning på snö och is.
Inbromsning och undanmanöver
Testandet ägde rum på tre banor: En för inbromsning och undanmanövrar, en för slalom mellan koner och en teknisk bana med svängar, chikaner och annat skoj.
Under inbromsningen fann vi att en hastighet på 60 km/h med ET7 gav en bromssträcka på 50 meter, medan den fördubblades till cirka 100 meter när hastigheten ökade till 90 km/h. Några meter längre med SUV:en EL7, men den kom förvånansvärt nära. Hur som helst ger det en aha-upplevelse, med tanke på hur hög hastighet man väljer att hålla på landsvägen. När en situation uppstår är det en klar fördel att hastigheten inte är för hög.
Något vi också upplevde under en undanmanöver. I 60 km/h var det väldigt lätt att bromsa in, för att sedan undvika ett föremål i vägbanan, och sedan komma tillbaka på rätt kurs. Vid 70 km/h blev det betydligt svårare.
Slalom
Det roliga började på allvar med slalombanan. Eller var det snarare irriterande? Hur mycket vi än försökte kom vi nästan aldrig över 30 km/h i slalombanan, medan vi nådde knappt 40 i storslalomen.
Av de många körlägena i de nya bilarna var det Sport-läget med Snow-läget aktiverat som föll oss mest i smaken. Snöläge gör bilen lite lugnare och mjukare i acceleration, och dessutom är fyrhjulsdriften ständigt aktiverad.
EL7 SUV tog sig igenom banan nästan lika snabbt som ET7 sedan, men det var klart bättre feedback från körbanan i ET7.
Teknisk bana
Den tekniska banan, med större kurvor som tålde högre hastighet, hann vi bara testa med en av bilarna. Vår man på plats valde sedanen, eftersom den var roligare att köra.
Inlärningskurvan på iskörning är brant och jag fann att jag ständigt kom ur spår. Man har sådan lust att bilen snabbt ska glida genom kurvorna att man lätt frestas att hålla för hög fart i ingången, varvid bilen glider rakt fram så att du inte träffar kurvans insida (apex). Då kommer man efter, och hastigheten i kurvans utgång blir för låg.
Som tur var blev det bättre efter några omgångar.
Om antisladd
Antisladdsystemet (ESP) kan inte deaktiveras på någon av bilarna. Detta kan jobba emot föraren på banor som den här. Man går in i en kurva och ska ut igen i hög fart, men antisladden gör att man inte får någon riktig känsla för bilens beteende, och jobbar man för mycket med ratt och gaspådrag riskerar man att motarbeta ESP. Vilket gör att hastigheten blir lidande, jämfört med bilar som har ett dedikerat banläge.
Men nu är NIO EL7 och ET7 främst gjorda för komfort, och då verkar det lite onödigt med ett banläge.
Vinnare: ET7
Det jag till slut kommer fram till är att ET7 fungerar bättre på en vinterbana än EL7. Föga förvånande.
Genom att vara närmare marken får man först och främst en lägre tyngdpunkt. En kortare väg från föraren till marken innebär också att däcken har en kortare signalväg till föraren, vilket gör att man får snabbare respons från underlaget.
Men skillnaden är inte stor, och vill du ha en bil som manövrerar bra vid vinterväglag verkar SUV vara ett mycket bra val. Lägg till bättre framkomlighet på småvägar till fjällstugan, samt extra utrymme för sovsäckar och snowboards, så vänder matematiken snabbt till förmån för den läckra familje-SUV:en, när man vill ha en vinterbil för alla tillfällen.
Bara ett första intryck
Journalisten har fått ett bra första intryck av båda bilarna, men man kan inte utifrån ett sådant test säga något om hur bilarna är på vanliga vägar. Vi har inte heller kunnat testa infotainmentsystemet ordentligt, och inte heller hört på ljudanläggningen.
Hur bekväma bilarna är i vanlig trafik, hur långt de når – och hur snabbt de laddar – det är något vi måste återkomma om.
Mer info: nio.com