Hybridversionen av Opel Astra har knappast varit en framgång. Men de kommande Opel Astra Sports Tourer Electric och Astra Electric har allt som krävs för att bli en succé. De två modellerna lanseras för första gången i en helelektrisk version och får en räckvidd på upp till 416 km.
Det räcker för de flesta, som förmodligen kommer att titta minst lika mycket på de andra egenskaperna innan de väljer bil.
Båda versionerna har ett 54 kWh litiumjonbatteri med 102 battericeller uppdelade i 17 moduler. Det ska ge en Astra Electric en räckvidd på upp till 416 kilometer – enligt WLTP och stationsvagnen 413 km. Opel redovisar förbrukningen som optimistiska 12,7 kWh per 100 kilometer, om det är realistiskt återstår att se.
Det råder dock ingen tvekan om att just Opel Astra Sports Tourer kan bli en hit bland dem som behöver en elbil med plats. Opel anger bagagevolymen till generösa 516 liter, eller 1553 liter när baksätet fälls ner.
Vi känner igen den helelektriska drivlinan från andra elbilar i Stellantis-koncernen, som Opel är en del av. Här driver elmotorn på 115 kW (156 hk) och 270 Nm vridmoment på framhjulen, och Astra Electric har en toppfart på 170 km/h och tre körlägen: Eco, Normal och Sport.
Inuti är informationen uppdelad i två skärmar och en heads-up-display på vindrutan. Till skillnad från Volkswagen har Opel behållit fysiska knappar för viktiga delar av hanteringen. Bilarna får också svensk röstigenkänning så att man kan ge bilen kommandon och ändra inställningarna utan att pilla med skärmarna när man kör.
De nya Astra Electric levereras bland annat med med bländfria Intelli-Lux LED Pixel-lampor med 168 LED-element, och bilarna kommer att visas i början av 2023.