Nya NIO EL8: Elektrisk SUV tar sikte på premiumtronen

Kinesiska NIO har precis presenterat sitt nya flaggskepp, den stora SUV:en NIO EL8. Denna best till elbil är inte här för att leka - den är här för att erövra.

NIO EL8 SPREAD

Foto: Geir Gråbein Nordby

Med sin muskulösa men ändå eleganta design, imponerande räckvidd och en premiuminredning som får såväl bilentusiaster som spa-älskare att dregla är EL8 redo att ta upp kampen med de etablerade aktörerna.

EL8 är en direkt efterföljare till NIOs flaggskepp ES8. NIO har nämligen slopat ES-beteckningen utanför Asien, och EL8 följer samma namnkonvention som sina mindre syskon, EL6 och EL7.

Under motorhuven hittar vi en elektrisk drivlina som levererar 650 hästkrafter och 850 Nm vridmoment. Det räcker för att skicka den här enorma SUV:en från 0 till 100 km/h på bara 4,1 sekunder. Det är tillräckligt för att få många sportbilar att rodna. Åtminstone i ett dragrace.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Glöm räckviddsångest

Naturligtvis ligger fokus här inte på att köra snabbt. Räckvidd och laddningshastighet har inte glömts bort. Med det största batterialternativet ska EL8 kunna tillryggalägga upp till 510 kilometer på en laddning enligt WLTP-standarden. Och med en laddningshastighet på upp till 250 kW hinner du knappt sluka din Big Mac vid laddningsstationen innan du kan ge dig ut på vägarna igen.

Läs också Den bästa kinesen vi testat NIO gör mycket rätt med den medelstora SUV:en EL7. Som har ett ganska speciellt ess i rockärmen.

Men det är inte laddningshastigheten som är bilens största tillgång. Precis som alla andra NIO-bilar kan den få sitt batteri utbytt längs vägen, om du har turen att ha en av NIO:s Power Swap-stationer längs vägen. Det finns nu 20 sådana i Skandinavien, strategiskt placerade längs olika långtgående landsvägar.

NIO:s representant nämner att över 95 procent av kunderna väljer att hyra batteriet i stället för att äga det. Det är nämligen vad som krävs för att bli medlem i batteribytesklubben, och dessutom är man skyddad mot att batteriet försämras. Något som är den stora rädslan hos många elbilsägare.

Som att lägga bakhuvudet på ett moln. Foto: Geir Gråbein Nordby

Interiör

Interiören är ett kapitel för sig. NIO har verkligen lagt ner sin själ och sitt hjärta i designen. Materialkvaliteten är förstklassig, med mjuka lädermaterial och detaljer i trä och metall. Sätena är inte bara bekväma, de har också de mjukaste nackstöden (mer specifikt de bakre nackstöden) som man kan tänka sig. De är också utrustade med massagefunktion och ventilation. Perfekt för långa resor eller när du bara vill njuta av lyxen på väg till jobbet.

Läs också Äntligen en riktig elektrisk kombi NIO ET5 Touring är den första elektriska kombin vi har testat. Och den ger mersmak.

Framför allt har NIO tagit hänsyn till passagerarna i baksätet. EL8 kan konfigureras med antingen en klassisk 3-sits i den andra sätesraden eller med två individuella ”kaptensstolar”. Det senare kallas Executive-paketet och ger en känsla av affärsklass, med justeringsmöjligheter som får även de dyraste lyxsedanerna att verka måttfulla. En skärm som är avsedd för baksätet kan inte visa underhållning, men kan användas för att individuellt ställa in luftkonditioneringen i baksätet.

Ventilerade baksäten. Foto: Geir Gråbein Nordby

För chefer och familjer

Man har lagt stor vikt vid att tillfredsställa såväl kinesiska köpare som vill ha executive-säten i baksätet som norska och skandinaviska familjer som själva vill sitta bakom ratten på en långresa till stugan med upp till två ton släp på kroken och 75 kilo taklast.

Därför finns det två baksäteslösningar: en executive-version med två individuella kaptensstolar och en ”base/comfort”-version utan bakre mittkonsol som rymmer en extra passagerare.

För övrigt uppges bagageutrymmet i EL8 vara 265 liter med den tredje sätesraden uppfälld, medan det ökar till hela 810 liter när den tredje sätesraden fälls ned. Detta gäller med den andra sätesraden i helt framskjutet läge (dessa säten kan inte fällas ned).

Foto: Geir Gråbein Nordby

Teknik

Men NIO har inte stannat där. De har också packat bilen full med teknik och smarta funktioner. Förutom adaptiv luftfjädring styrs hastigheterna på de fyra hjulen individuellt, så att ytterhjulen går något snabbare än innerhjulen i kurvorna. För att ge exakt samma rullmotstånd och slitage på alla hjul.

NIO EL8 har 33 sensorer runt om, inklusive LiDAR. Detta kommer att framtidssäkra bilen för självkörning, när och om det blir verklighet, men ännu viktigare är att det hjälper föraren genom att ge en hög nivå av kollisionssäkerhet när det gäller plötsliga undanmanövrar.

Dessutom finns bilen med ett avancerat ljudsystem med Dolby Atmos, och med NIO:s egen röstassistent Nomi har du alltid en hjälpande hand till hands. Enligt vår erfarenhet från tidigare tester av NIO-bilar fungerar assistenten bättre än de flesta, men är fortfarande inte helt tillfredsställande. Låt oss hoppas att detta har förbättrats ännu mer.

Tillräckligt med bagageutrymme. Foto: Geir Gråbein Nordby

NIO EL8: Pris och tillgänglighet

Under avtäckningen var det ingen som ville prata specifikt om prislappen. Bara att bilen ska prissättas ”konkurrenskraftigt”.

Det betyder att den borde vara billigare än en Tesla Model X Dual Motor, fullt utrustad. Vi gissar på strax under en miljon utan batteri, plus 240 000 kronor om du skaffar ett Long Range-batteri (130 000 för Standard Range). Att äga istället för att hyra tar dock bort många av anledningarna till att välja NIO.

Sammantaget måste vi säga att vi blev imponerade av lanseringen av NIO EL8, som snabbt kan bli en snackis i premiumsegmentet.

Mer info: nio.com

Läs vidare
Exit mobile version