Man skulle kunna tro att Ford, med alla sina muskler, skulle lämna ett märkbart fotavtryck på elbilsmarknaden, men den enda de har säljer inte särskilt bra. Trots att det faktiskt är en helt enastående elbil. Mustang Mach-E lyckades knappt ta sig över 25 000 fordon i Europa, men med nya Ford Explorer kan vi plötsligt prata om helt andra försäljningsvolymer.
Som jämförelse sålde Tesla 137 000 Model Y i Europa 2022.
Till skillnad från sin amerikanska släkting med samma namn är den nya Explorer en medelstor SUV som passar perfekt på den europeiska marknaden. Bilen kommer att byggas hos Ford i Köln, och är baserad på en elbil vi redan känner väl.
Volkswagen ID.4 och nya Explorer delar samma MEB-plattform som VW och Ford har samarbetat om, och Explorer blir den första modellen från Ford på denna plattform.
Ford Explorer 2023
Allt ovanför drivlinan är å andra sidan Ford från topp till botten, och som vi vet ger den dedikerade elfordonsplattformen en mycket rymlig kupé med gott om baksätesutrymme. Också på bredden. Hjulbasen på 276 cm möjliggör effektivare utnyttjande av en bil som är 446 cm lång.
I praktiken är den i samma klass som ID.4 och ID.5, men naturligtvis också storsäljaren i den här klassen, Tesla Model Y.
Batteri och räckvidd
Ford pratar om två vätskekylda batteripaket på 55 och 82 kWh brutto och laddningskapacitet på 170 kW för modellen med det största batteriet. Enligt Ford ska den ge en laddningshastighet på 25 minuter från 10 till 80 procent batterikapacitet, under optimala förhållanden.
Den kommer att finnas med bakhjulsdrift med antingen 55 eller 82 kWh batteri, eller fyrhjulsdrift med 82 kWh. Den senare är nog den mest intressanta för de flesta i Norden, som får 340 hk (250 kW) fördelat på två axlar, och en räckvidd upp till 490 km. Samma batteri på bakhjulsdriften med 286 hk tar dig nästan till 540 km.
För bakhjulsdriften med 170 hk och minsta batteriet anges räckvidden till 350 km.
Siffrorna säger oss att det inte är hela drivlinan från MEB-plattformen som används på nya Explorer, eftersom VW ID.4 kan levereras med maximalt 299 hk och fyrhjulsdrift, och det kommer uppenbarligen inte att finnas någon Explorer med samma elmotorer som VW använder.
En Explorer med de mest kraftfulla motorerna kan ta 1200 kg släp, för versionen med 286 hk och bakhjulsdrift är siffran 1000 kg.
Invändigt
Om man öppnar bagageutrymmet hittar man en lastvolym på 450 liter, vilket ökar till 1400 liter när baksätets ryggstöd fälls ner. Explorer kommer inte med någon frunk, dvs förvaring där fram, men inuti finns det tydligen gott om plats.
Det första du märker när du öppnar förardörren är att bilen inte alls ser ut som en ID.4 inuti. En vertikal 14,6-tums pekskärm med Fords operativsystem SYNCMove, kan lutas i flera steg upp till 30 grader, och skärmen fungerar som en hemlig dörr för ett dolt förvaringsfack där man kan lägga saker man inte vill att någon ska se.
Pris och tillgänglighet
Mellan sätena framför finns ett stort utrymme på 17 liter, som i god amerikansk anda rymmer tre 1,5-liters flaskor. Ford säger att det kommer att finnas två utrustningsnivåer till att börja med, Explorer och Explorer Premium.
Bland utrustningen finns LED-lampor, elektrisk förarstol med minne och massagefunktion, uppvärmd ratt och framsäten, och för Premium-utgåvan 360 graders kamera, matris-LED-lampor, 12 externa sensorer och tre radar som håller utkik, filbytesassistans och adaptiv farthållare.
Värmepump är standard på alla utgåvor.
Om man väljer fyrhjulsdrivna Explorer får man fyra körlägen – normal, sport, eco, adaptiv och traction – som fördelar vridmoment och kraft till alla fyra hjulen och justerar pedalrespons, rattåterkoppling och utslag. och bilens elektroniska stabilitetskontroll för optimal styrning på hjulen under olika förhållanden.
Explorer kan levereras med 19, 20 eller 21-tumshjul, och Ford säger att den kan leverera bilar från fjärde kvartalet 2023, men svenskt pris får vi vänta på till i vår.