Hyundais största elbil är här: Här är en första titt på Ioniq 9

Nu kommer Hyundai Ioniq 9: De första bilderna

Det som började som konceptbilen Ioniq 7 har nu blivit Ioniq 9. Hyundais största och mest ambitiösa elbil någonsin närmar sig lansering.

Hyundai IONIQ 9 First Look 2400x1350 center

Ill: Hyundai

Det har varit en lång väntan sedan Hyundai 2021 lovade att den stora 7-sitsiga Ioniq 7 skulle lanseras 2024. Och det ser ut som att de kanske kommer att klara det. Nu har den koreanska tillverkaren lyft lite på slöjan till sin kommande familje-SUV, och överraskar samtidigt med ett namnbyte. Bilen kommer inte längre att kallas Ioniq 7, utan kommer istället att kallas Ioniq 9 när den går i produktion.

Namnbytet speglar systerbolaget Kias EV9, som bilen delar både plattform och grundteknik med. Precis som är fallet med Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6.

Ill: Hyundai

Det enda som de två nuvarande Ioniq-modellerna, 5 och 6, delar när det gäller design är egentligen bara de parametriska LED-lamporna och även förarmiljön. Medan Ioniq 5 är kantig och retro-futuristisk är Ioniq 6 organisk och strömlinjeformad. De första teaserbilderna tyder på att Ioniq 9 kan komma att likna sin släkting Kia EV9 mer än sina egna syskon i Ioniq-familjen.

När Ioniq 9 kallades Ioniq 7. Foto: Hyundai

Tre rader med säten

Av erfarenhet vet vi att Hyundai- och Kia-släktingar kan vara ganska olika att köra. EV6 är till exempel mer sportig än Ioniq 5 och har bättre kurvegenskaper. Det ska bli spännande att se hur Hyundai har valt att konfigurera sin största elbil.

Ioniq 9 kommer att vara en fullfjädrad SUV med tre rader säten. Om den följer samma mönster som Kia EV9 kan vi förvänta oss både 6- och 7-sitsiga konfigurationer, där den 6-sitsiga får separata kaptensstolar i mittraden.

Läs också Kia EV9: Vilken SUV! Med sin hittills största och mest ambitiösa elbil utmanar Kia EV9 de etablerade premiummärkena i el-SUV-segmentet.

Ioniq 9 är byggd på tillverkarens elbilsplattform E-GMP, som möjliggör både blixtsnabb 800-voltsladdning och lång räckvidd. Baserat på Kia EV9 kan vi förvänta oss ett batteripaket på cirka 100 kWh och en WLTP-räckvidd på långt över 500 kilometer.

Interiören lovar gott om utrymme i alla tre sätesraderna. Hyundai har också alltid varit bra på smarta förvaringslösningar och flexibel säteskonfiguration, så vi kan förvänta oss några överraskningar här.

Ill: Hyundai

Bose ljudsystem

På underhållningsfronten kommer Ioniq 9 sannolikt att få ett Bose-system som en premium ljuduppgradering, i motsats till Kias Meridian-system. Detta följer de två varumärkenas etablerade samarbeten med olika ljudspecialister.

Priser och detaljerade specifikationer kommer inte att vara tillgängliga förrän vid lanseringen i november, men vi kan förvänta oss att Ioniq 9 positionerar sig i samma segment som Kia EV9. Då talar vi om en påkostad bil, prissatt till runt en miljon.

Mer info: hyundai.com

Läs vidare
Exit mobile version