Nu kan BWM iX1 beställas

Kan bli en ny storsäljare.

P90465700 highRes the first ever bmw i

P90465700 highRes the first ever bmw i

Den helelektriska BMW iX1 har tillkännagivits undan för undan de senaste månaderna, men nu är den äntligen redo att beställas, och här är priserna och all viktig information.

BMW:s kompakta SUV är i samma klass som Volvo XC40 Recharge och ersätter dagens X1 med både fossil-, hybrid- och en elektrisk variant. Det är förstås den sista som är mest intressant, och med fyrhjulsdrift och priser från strax över 600 000 kr och en angiven räckvidd på 413 till 438 km kan den bli en ny storsäljare på marknaden.

Viktiga data:

Större med mer utrymme

BMW iX1

Bilen har vuxit jämfört med den utgående X1 och är 4,5 meter lång, 184,5 cm bred och hjulbasen sträcker sig till 269 cm. Det ger bättre utrymme i baksätet, och bagagevolymen uppges till 490 liter. 1 600 liter om du fäller ner den delbara (40:20:40) baksätesryggen.

Det är mer än i XC40, och inte illa alls för en bil som är 4,5 meter lång. Det kan också dra last upp till 1 200 kg. Dragkrok är standard från och med Charged-versionen.

Designelement från iX och XM

Designen påminner inte så lite om konceptbilen XM och skiljer sig från bakhjulsdrivna iX3:s mer distinkta linjer och sportigare profil. BMW rapporterar luftmotståndskoefficienten till låga 0,26.

Inuti känns många av designelementen från iX xDrive 40 och 50 igen, med samma böjda pekskärm och den ”flytande” mittkonsolen med växelväljare, körläge och volymkontroll.

iX1 kan också utrustas med Harman Kardon ljudsystem, som är standard från Charged Plus-utrustningsversionen.

Som vanligt hittar man flera designvarianter av iX1. De blå detaljerna kan ersättas med grå detaljer, och för den som vill ha ett sportigare uttryck finns förstås en M Sport-design med mer sportiga detaljer. Fälgurvalet sträcker sig från 17 till 19 tum. Adaptivt M-sportchassi sänker bilen 15 mm och skärper gas- och styrresponsen.

Kan beställas idag

Svenska återförsäljare har nu öppnat dörrarna för beställningar av den helt nya BMW iX1 xDrive30, samma dag som alla detaljer avslöjas.

BMW iX1 är ansluten till molntjänster för sömlös uppkoppling och over-the-air-uppdatering, så kallad OTA, och OS8 som operativsystemet kallas, får inte bara trådlös uppdatering utan också möjlighet att utöka funktionaliteten när man köper ytterligare funktioner.

Priser och utrustningsversioner

Modell: Ingående utrustning: Pris:
«Charged» Adaptiva LED-strålkastare med helljusassistent, Comfort Access, spegelpaket, trådlös mobilladdning, rattvärme, dragkrok, takräcken, förberedelse för digitalt köp av Driving Assistant Plus Från 610 000
«Charged Plus» Som ”Charged” och dessutom: Elektrisk sätesjustering med minne och massagefunktion för förare, Harman Kardon högtalarsystem, Parking Assistant Plus, Live Cockpit med head up-display, metallic-lack Ej klart
«Fully Charged» Som ”Charged Plus” och dessutom: M Sport exteriör och interiör, Driving Assistant Plus. Ej klart
Läs också Här är BMW:s nästa elbil Snart kan du beställa BMW iX1.
Läs vidare
Exit mobile version