Nu kan BMW i5 beställas

Allt om BMW i5, förbrukning, räckvidd - och priser

BMW i5 01 2 1920x1280 1

BMW har äntligen rivit av kamouflagefolien från den batterielektriska femman, och vi måste erkänna att det ser bra ut. En smula konservativ, som femmorna alltid har varit, men med ett tydligt definierat släktskap med sin fossildrivna föregångare.

Bilen kommer faktiskt att lanseras i oktober, men i Sverige står återförsäljarna redan redo att ta order på i5. Som till att börja med finns i två versioner. I5 eDrive40 med bakhjulsdrift börjar på 815 00 kronor, medan den (preliminära) toppmodellen i5 M60 med fyrhjulsdrift, börjar på 1.26 miljoner. Som vanligt kommer det att finnas flera utrustningspaket att välja mellan.

Mycket av standardutrustningen känner vi till från andra BMW-modeller. Som Apple CarPlay och Android Auto. Den levereras också med Remote Software Upgrades som uppdaterar programvara och funktioner, och BMW gör det också möjligt att testa utvalda funktioner gratis under en tidsperiod via ConnectedDrive Upgrades.

En kul grej är att streama video direkt på skärmen fram, och där kan man bland annat spela via en AirConsole-app.

De som har sett en i4 eller en iX inuti kommer snabbt att känna igen sig i en i5. Knapparna är färre än man är van vid i en BMW, och mycket har flyttats upp till den böjda skärmen, som innehåller BMW:s nya infotainmentsystem BMW Operating System 8.5.

Läs också Körmaskin för körglada BMW i4 M50 är en lyckad kompromiss mellan racerbil och familjebil.

I5 blir den första elektriska BMW med Plug&Charge-teknik. Om du bara ansluter laddningskabeln hittar laddstationen bilen och börjar ladda automatiskt och skickar räkningen till ett registrerat konto. Inget laddkort, laddbricka eller app behöver vara inblandad i processen.

Plug&Charge-tekniken används redan av flera biltillverkare, men BMW Group är det första företaget som integrerar möjligheten att samla flera laddningsavtal i sitt kommande Plug&Charge-erbjudande, säger Marius Tegneby, kommunikationsdirektör BMW Group Norge.

BMW säger också att överskottsvärme från elmotorerna kan användas för att kontrollera batteriets temperatur. Då behöver man inte alltid förvärma batteriet för snabbladdning.

Förbrukningen anges till 18,2 till 20,6 kWh enligt WLTP för BMW i5 M60. Vilket bör ge en räckvidd upp till 516 km (WLTP, blandad körning: 455 – 516 km). För i5 eDrive40 är siffrorna 15,9 – 19,5 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 582 km (WLTP, blandad körning: 477 – 582 km).

Läs också Sjunde himlen BMW i7 är modern lyx när den är som allra bäst, och den kör som man förväntar sig.

Prestandan hos en i5 eDrive40 är inte alls dålig. Den bakre elmotorn levererar 250 kW/340 hk och ett vridmoment på 430 Nm när Sport Boost- eller Launch Control-funktionen är aktiverad. Accelerationen från 0–100 km/h avklaras på 6,0 sekunder, medan toppfarten nås vid 193 km/h. Tillåten släpvagnsvikt är 1500 kg.

Siffrorna för i5 M60 är 192 kW/261 hk fram och 250 kW/340 hk bak, en total effekt på 380 kW/517 hk och 795 Nm.

Om man väljer sport-körningsläget eller använder M Sport Boost- eller M Launch Control-funktionerna, det vill säga, då ökar nämligen prestandan till 601 hk med 820 Nm vridmoment. Sprinten från går 0–100 km/h på 3,8 sekunder, medan toppfarten nås vid 230 km/h.

M60 kan dra släpvagnsvikt på 2000 kg.

Det ligger i i BMW 5-seriens DNA att erbjuda sportig prestanda. För den nya generationen är det BMW i5 M60 som tar denna position från början. Sloganen ren körglädje är lika relevant för vår elektriska modellportfölj, fortsätter Marius Tegneby.

Läs också Herregud en sådan bil! En sumobrottare kan inte vara världens snabbaste sprinter. Eller? Möt BMW iX M60.
Läs vidare
Exit mobile version