NIO och Geely satsar på batteribyte

NIO och Geely inleder ett samarbete för att göra tekniken för batteribyte billigare och mer utbredd. Kan vi snart säga adjö till snabbladdning på vägarna?

Nio battery swap station 1920x1080 1

Foto: NIO

Det pågår ett krig om vilka bilar som har bäst snabbladdning, men ingen av dem har löst problemet med att de kan ladda extremt snabbt till att börja med, men efter att batteriet nått 20–30 procent börjar hastigheten sjunka snabbt. Resultatet är att laddning från 10 till 80 procent tar plus/minus en halvtimme, oavsett hur man vrider och vänder på det.

Batteribyte

Men tänk om du i stället kunde byta batteriet till ett som är nästan fulladdat och fortsätta din resa efter bara fem minuter?

Det kan du faktiskt göra redan idag. Om du har en elbil från NIO, vill säga. Journalisten har själv provat detta, i videon nedan (komprimerad från 5 till 1 1/2 minut):

Den kinesiska tillverkaren är den enda som för närvarande erbjuder batteribyte på vägen, och hittills har utvecklingen av stationer varit långsam. Det finns för närvarande fyra operativa stationer i Sverige: Göteborg, Varberg Nord, Mariestad och Mantorp. Planen är att det ska bli många fler, men det går trögt. Och dessutom bara för ett bilmärke.

Läs också Den bästa kinesen vi testat NIO gör mycket rätt med den medelstora SUV:en EL7. Som har ett ganska speciellt ess i rockärmen.

NIO och Geely samarbetar

Det kan snart gå fortare, eftersom det kinesiska företaget Geely nu har kommit med i matchen genom ett samarbete med NIO.

Planen är att utveckla standarder, teknik, infrastruktur och en gemensam bilplattform som kan hantera batteribyte.

NIO och Geely tecknar avtal om teknik för batteribyte. Foto: NIO / Geely

Två standarder och gemensamt nätverk

Enligt avtalet kommer de två företagen att arbeta tillsammans för att utveckla två standarder för batteribyte; en för personbilar och en för kommersiella fordon.

De kommer också att arbeta tillsammans för att bygga ett gemensamt nätverk för batteribyte och utveckla fordon som stöder utbytbara batterier och är kompatibla med varandras system.

”Detta samarbetsavtal kommer inte bara att bidra till att standardisera batteritekniken, utan också utöka räckvidden för batteribytesstationer och påskynda övergången till en koldioxidsnål bilindustri”, säger William Li, grundare, ordförande och VD för NIO.

Läs också Hur realistiska är Toyotas solid state-batterier? Världen ser fram emot 2027 när det ska komma batterier som är gjorda enbart av fasta material. Men hur realistiskt är det? Inte särskilt, tror den här journalisten.

Eric Li, grundare och ordförande för Geely Holding, påpekade att batteribyte är ett av de mest innovativa sätten att ladda elfordon.

”Genom detta strategiska samarbete kommer de två företagen att stärka samarbetet över hela värdekedjan för batteribyte, påskynda införandet av gemensamma standarder och utvidga ekosystemet för batteribyte och laddning. Detta kommer också att stödja övergången till koldioxidsnål och högkvalitativ utveckling av fordonsindustrin och ge användarna en bättre upplevelse av elektrisk mobilitet.”

Illustration: Creative Commons

Vad innebär detta för dig?

Att två stora elbilsaktörer går samman om standarder för batteribyte kan innebära att fler bilägare i framtiden kan få sitt batteri utbytt mot ett nytt, i stället för att ägna lång tid åt snabbladdning. Detta kommer förmodligen att kräva att man går med på att leasa batteriet istället för att köpa det, en lösning som NIO redan erbjuder. Med Geely ombord kommer bilmärken som Volvo, Polestar, Lotus och Zeekr också att kunna dra nytta av batteribyte i framtiden.

Om infrastrukturen med fler bytesstationer byggs ut tillräckligt snabbt kommer det att ge dessa bilmärken en enorm konkurrensfördel, eftersom man kan säga adjö till räckviddsångesten en gång för alla. Det här är en teknik som många andra elbilstillverkare också håller ett öga på, och om ännu fler kommer med på tåget går vi en spännande framtid till mötes.

Läs hela pressmeddelandet här.

Läs vidare
Exit mobile version