NIO ET5 kommer nästa år

Upp till 1000 km räckvidd - och 1000 w stereo.

NIO VI

Eftersom Tesla Model 3 går åt som smör i solsken är det inte konstigt att kinesiska NIO:s kikar på Tesla när de lanserar ET5. Model 3 är en attraktiv elbil i ett attraktivt segment för många, men om NIO får som de vill kommer konkurrensen att skärpas rejält nästa år.

NIO ET5, som vi för närvarande bara har en halvbra uppfattning av, är något större än Model 3. Längden uppges vara 479 cm, och hjulbasen på 289 cm vilket skvallrar om en rymlig coupé.

Enligt NIO kommer den att levereras med tre batteripaket, det minsta på 75 kWt räcker 55 mil, medan det större 100 kWt-paketet uppges klara 70 mil, det kan även levereras med ett enormt 150 kWt batteripaket – vilket sägs räcka 100 mil.

Här är det på sin plats att säga att NIO:s räckviddssiffror är baserade på den kinesiska CLTC-standarden, som inte är lika strikt som den WLTP-standard de flesta elbilar använder.

Ändå finns det anledning att tro att ET5 sätter standarden för räckvidden i den här klassen och än så länge känner vi inte till några andra elbilar som kan levereras med ett lika häftig anläggning.

1000 w förstärkareffekt driver så många som 23 högtalare i en 7.1.4-uppsättning med fyra subwoofers, och systemet stöder Dolby Atmos surround. Här kan du inte bara välja omgivande belysning i alla nyanser, högtalarkåporna är upplysta med LED som pulserar i takt med musiken.

En 10,5” AMOLED-skärm sitter framför föraren, och en 12,8”-pekskärm i mitten, fungerar ungefär som skärmen i en Model 3, där du gör de flesta inställningsvalen för klimat, underhållning, navigering, laddning och det mesta annat.

Den levereras med sportstolar där värme och ventilation står på tillbehörslistan. Delar av materialen inuti är tillverkade av återvunnen plastplast, naturliga mineraler och växtfibrer, enligt NIO.

NIO ET5 kommer med två elmotorer som ger bilen fyrhjulsdrift. Framtill sitter en 150 kW motor, baktill en på 210 kW för en total effekt på 360 kW, eller 490 hk och 700 Nm vridmoment. O-100 ska ta 4,3 sekunder, vilket måste anses som snabbt även för en elbil.

En viktfördelning på 50:50, sportchassi och ventilerade skivbromsar med fyra kolvar låter ganska sportigt enligt oss, och ET5 får hela åtta olika körlayouter. Eco för maximal räckvidd, snö, sand, våtkörning och komfort, medan sport och sport + reglerar prestanda. Dessutom kan du ställa in ditt eget körläge.

I Kina kommer priserna att börja på 328 000 Yuan, cirka 470 000 kronor, men slutpriserna kommer inte att vara klara förrän vi närmar oss debuten för ET5 i september 2022.

Läs också Sportbil på rea Den allra billigaste Tesla Model 3 är en fröjd att köra. Pigg som tusan, rikt utrustad – och med väldigt bra räckvidd.
Läs vidare
Exit mobile version