NIO använder batteribytesstationer för att stabilisera elnätet

Elbilstillverkaren NIO vill använda batteribytesstationer till att balansera och stabilisera strömförsörjningen i Europa. De kallar det NIO Power Grid Service.

NIO PowerSwap Seljord topaz scaled 1

Power Swap Seljord, Norge. Foto: NIO

Kinesiska NIO är den enda elbilstillverkaren som erbjuder batteribyte i Europa, som ett alternativ till snabbladdning på vägen. Det innebär att man istället för att vänta en halvtimme eller mer för att ladda bilen till 80-90 procent kan köra in på en bytesstation och vänta i 3-6 minuter (beroende på vilken generations bytesstation man besöker) och köra vidare med ett nytt, laddat batteri.

NIO Power Grid Service – avlastar elnätet

I ett nytt program kallat ”NIO Power Grid Service” siktar NIO på att använda batterierna i magasinet på sina batteribytesstationer för att avlasta elnätet under perioder med hög förbrukning. Och ladda dem när det är lugnare, för att på det sättet stabilisera elnätet.

Video: Här byter L&B Home batteri i en NIO ET5 Touring. Video: NIO och Geir Gråbein Nordby

 

”Smart laddning”

Det är samma princip som när man laddar sin bil med en smart laddare hemma, där man laddar när elen är billig, det vill säga när det är låg belastning på nätet. Skillnaden är alltså att elen återförs till nätet under högt belastade perioder. Och att kapaciteten i en Power Swap-station är många gånger högre än i ett vanligt hem.

Genom att övervaka belastningen i elnätet kan batteribytesstationerna registrera fluktuationer i produktion och efterfrågan. De justerar sedan laddnings- och urladdningseffekten för att jämna ut obalanser.

Detta ska bidra till ökad effektivitet och tillförlitlighet i strömförsörjningen. Samtidigt blir nätet bättre rustat för att införliva oregelbundna, förnybara energikällor som vind och sol.

Power Swap Slagelse, Danmark. Foto: NIO

Danmark är först i Europa

Tjänsten har redan implementerats på NIO:s batteribytesstation i Danmark. Det är förmodligen ett mindre resurskrävande ställe att starta pilotprojektet i Europa på, eftersom det bara finns en station i landet (i Slagelse). Men snart kommer den även att rullas ut i Nederländerna, Tyskland, Norge och Sverige, vilket gör att de flesta av de totalt 39 stationerna snart kommer att tas i bruk.

Det hör också till historien att NIO redan för nästan två år sedan började rulla ut konceptet i Kina, med över 100 bytesstationer i pilotprojektet.

Ökar antalet bytesstationer i Europa

NIO har idag 39 batteribytesstationer i Europa, varav 10 i Norge. Planen är 20, så företaget är halvvägs mot målet. I Sverige kom den första stationen i november 2022 och de har redan installerat 8. I Danmark är antalet fortfarande en station, men det förväntas öka, när NIO trappar upp sina något försenade planer på 120 bytesstationer i Europa. Som de från början hade hoppats ha på plats i slutet av 2023, men där de alltså ligger efter i schemat.

Mer info: nio.com

Läs vidare
Exit mobile version