Med en batteriräckvidd på uppemot 600 km är det förhoppningsvis inte så ofta som förare i Ford Mustang Mach-E kommer att behöva oroa sig för inte komma fram. Men så plötsligt är man där, när lampan lyser rött och man måste hitta en plats att ladda!
Alla elfordon beräknar återstående körsträcka i batteriet, men det är svårt att göra exakt. Särskilt med blandad körning.
Intelligent Range använder molnet
I sin helt elektriska SUV Mustang Mach-E löser Ford problemet genom molnbaserad Intelligent Range-teknik. Den använder sig av artificiell intelligens för att kontinuerligt beräkna återstående körsträcka.
Fordonets batterisystem rapporterar hur mycket ström som finns kvar i batteriet, medan en modul i drivlinan övervakar hur mycket energi som förbrukas. Temperaturen i luften kan också påverka räckvidden. Därför använder ”Intelligent Range” de senaste väderprognoserna för att löpande uppdatera den återstående körsträckan.
Andra uppkopplade Mach-E till undsättning
Data från andra uppkopplade Mach-E-bilar, om ägaren har valt att dela med sig av information, kan också bidra till att göra räckviddsberäkningarna ännu mer exakta. Mustang Mach-E kan hämta genomsnittliga förbrukningsdata beroende på olika hastigheter, terräng och väderförhållanden för att bättre uppskatta den exakta räckvidden – även på vägsträckor som bilen aldrig har kört på förut.
Om den uppskattade körsträckan påverkas under bilfärden får föraren ett meddelande på instrumentpanelen om den nya räckvidden och vilka faktorer som orsakat förändringen.
Assistans om strömmen tar slut
Skulle bilen ändå få slut på ström så ser Fords assistans-program för elbilar till att man får hjälp och transporteras till närmaste laddningsplats. Detta kan antingen vara ett FordPass-laddningsnätverk, en certifierad Ford-återförsäljare med laddmöjlighet eller närmaste offentliga laddningsplats.
Intelligent Range-systemet uppgraderas kontinuerligt genom OTA-systemuppdateringar (Over The Air).
Till exempel tar en uppdatering hänsyn till trafiken i realtid, om det är bilköer, terrängen, höjdskillnaderna och dessutom temperaturen på destinationen.
– Förändringar i förarens körstil och omgivning påverkar ofta bilens räckvidd. Detta är det främsta skälet till att elbilar ofta upplever betydande justeringar av räckvidden. Ford utnyttjar fördelen med molnbaserad lagring för att göra dessa prognoser ännu mer exakta och eliminerar rädslan för att strömmen tar slut och onödiga laddningsstopp, säger Mark Poll, ”electric vehicle charging user experience manager” hos Ford Motor Company.
18 elektriska modeller
Ford Mustang Mach-E är en av sammanlagt 18 nya elektriska bilmodeller (inklusive hybrider) som ska släppas i Europa före slutet av 2021.
Mer info: ford.se