Den engelske multidesignern Paul Smith har gjort det förut, och nu gör han det igen. Mannen som är mest känd för sina färgglada ränder är inte främmande för att designa Paul Smith-versioner av bilar. Som regel engelska bilar och Mini inget undantag. 1998 gjorde han en Paul Smith-utgåva av Alec Issigonis ursprungliga Mini. Det vill säga den riktigt lilla Mini, och inte dagens mycket större upplaga.
Där 98-modellen var bensindriven med kolvmotor och hade Paul Smiths signatur överallt, är den här batterielektrisk, med Paul Smiths signatur överallt.
Minin är en ”one off”, det vill säga bara det här exemplaret är tillverkat. Tyvärr kan man kanske säga, för bortsett från sittställningen är den ursprungliga Mini den perfekta stadsbilen. Det behöver inte ett monsterbatteri eller effekt för att fungera. Här nöjer man sig med en 72 kW elmotor, eller 98 hk, som räcker långt på stadens gator.
Den elektriska drivlinan är inte det enda som skiljer Recharged från en 98-modell. Inuti har Paul Smith använt sin egen färgpalett och tagit bort mattor och ”onödiga” dekorationer som dekorlister. Ratten kan tas bort från rattstången, Formel 1-stil, för enklare in- och utstigning, och en magnet på instrumentbrädan håller mobilen på plats.
Vi har gjort en bil från 90-talet relevant för nutiden, säger Paul Smith. Idéer är aldrig ett problem. Du hittar dem överallt. Utmaningen är att genomföra dem. Här fungerade det. En dröm har gått i uppfyllelse.
Bilen visas på Salone del Mobile 2022 i Milano i dagarna.