MINI Countryman SE ALL4 blir elektrisk

Mini Countryman växer och får fyrhjulsdrift.

P90528236 highRes 1920x1280 1

Foto: Mini

En eldriven Countryman kommer inte som någon överraskning. Vi har tidigare skrivit om både den och nya Cooper SE, men medan vi vet allt om den senare, är det först nu som vi har väsentliga uppgifter om den kommande Countryman.

Eller Countryman SE ALL4 som den heter.

Läs också Nya Mini får äntligen räckvidden vi har saknat Tillgänglig för beställning nu.

Den nya versionen växer på alla ledder och är nu 4,43 meter lång, 184 cm bred och 165 cm hög. Enligt Mini innebär detta mer utrymme för passagerarna. Som också säger att du kan lasta upp till 1450 liter om baksätets ryggstöd fälls ner.

Foto: Mini

Countryman SE ALL4 har samma drivlina som vi känner från BMW iX1 xDrive30 och kommande iX2 xDrive30. Det innebär fyrhjulsdrift med två elmotorer på totalt 230 kW/313 hk och ett vridmoment på 494 Nm.

Läs också Raffinerad lyx i premiumklassen BMW iX1 xDrive30 är ett givet val för alla som uppskattar körglädje men även behöver praktiska egenskaper.

Fartresurserna är mer än tillräckliga, 0 till 100 km/h på 5,6 sekunder och en toppfart på 180 km/h är mer än vad man egentligen behöver i en familjebil.

Foto: Mini

Förbrukningen anges till mellan 17 och 18,5 kWh/100 km enligt WLTP-standarden, och räckvidden anges till 433 km. Bilen må se lite fyrkantig ut, men den har ett CV-värde på 0,26, vilket säkert hjälper till att hålla nere förbrukningen i hög hastighet.

Batteriets kapacitet på 66,45 kW ska kunna laddas från 10 till 80 procent på 30 minuter, med en maximal laddningshastighet på 130 kW.

Foto: Mini

Countryman SE ALL4 har en helt ny interiör med en 24 cm OLED-skärm som den naturliga mittpunkten i instrumentpanelen. Den finns tillgänglig med panoramaglastak, 20-tumsfälgar och till och med Mini Driving Sounds. Som du kan slå på eller av i skärmmenyerna, som körs på Mini Operating System 9.

 

Med fyrhjulsdrift och hög markfrigång kan nya Countryman snabbt bli en favorit hos många som efterfrågar just dessa två saker. Räckvidden på drygt 40 mil är tillräcklig för de flesta, och med bättre innerutrymme än den utgående modellen – inklusive 2,5 cm mer axelbredd – kan den bli en lika vanlig syn på vägarna som den tidigare Countryman.

En Countryman E med tvåhjulsdrift kommer också att finnas tillgänglig. Den kommer att ha en lägre effekt på 204 hk och en lägre förbrukning på cirka 15,9 till 17,4 kWh/100 km, vilket kan ge en räckvidd på 462 km.

Foto: Mini
Läs också Kul så länge det varar Cabriolet-versionen av Mini Cooper SE lyckas inte riktigt förföra oss.
Läs vidare
Exit mobile version