Ända sedan Crayford Engineering glatt kapade av taket på din Mini för 150 pund på 60-talet har cabriolet-versionen av den lilla bilen varit populär. Den betydligt modernare versionen av Mini, som släpptes i början av 2000-talet, kom också i en öppningsbar upplaga 2004, och nu är det äntligen den helelektriska versionens tur.
Mini Cooper SE Cabriolet är baserad på den elektriska Cooper SE som vi testade för tre år sedan, och drivlinan är densamma på den öppna versionen av Mini.
Med en längd på 386 cm pratar vi om en riktigt kompakt bil. I cab-versionen tar taket upp en del av utrymmet i baksätet och bagageutrymmet, vilket har reducerats till 160 liter, men som du kan se är det elektriska taket snyggt på plats när bilen körs öppen.
Taket kan öppnas och stängas med en strömbrytare, i upp till 30 km/h, och eftersom Mini är lika engelsk som Yorkshire-paj har taket ett Union Jack-mönster, vilket kan ses när taket är på.
Elmotorn levererar 135 kW eller 184 hk, och den når en 0–100 tid på friska 7,3 sekunder. Du känner den fartvinden i håret med taket nere. Räckvidden uppges vara 201 km enligt WLTP-standarden.
Tyvärr kommer endast 999 exemplar av cabriolet-versionen att tillverkas. Den kan snart beställas, i en av två färger, Enigmatic Black and White Silver, med läderklädd interiör och utvändiga detaljer i svart och brons.
Vi kommer bara att få en handfull bilar MINI Cooper SE Cabriolet till Norge, så entusiaster som vill ha den elektriska och mycket speciella MINI-känslan under öppen himmel bör hänga på låset när vi snart öppnar för bokning. Då blir priset också känt, säger Marius Tegneby, kommunikationsdirektör BMW Group Norge, i ett pressmeddelande.
Hur stor tilldelning svenska marknaden får och svenska priser är i dagsläget inte fastställt.