Få saker utstrålar lyx och komfort som Mercedes S-klass. Vilket vi fick bekräftat när vi testade nya S500 4Matic nyligen. Det glider över vägen som en airhockey-puck och hela kupén andas lyx. Med elektroniskt justerbara fram- och baksäten som har inbyggd luftkonditionering och ryggmassage. Och med exklusivt Burmester-ljudsystemet och Mercedes väl genomtänkta MBUX-infotainmentsystem.
Det har varit klart en längre tid att en elektrisk S-klass är på väg och att den ska heta EQS. Jag fick till och med se prototypen Vision EQS på CES-mässan i Las Vegas förra året, fast med ett mer radikalt utseende än vad produktionsmodellen får. Men att EQS blir häftig är inget man behöver grunna särskilt mycket över. Frågan är HUR häftig. Det får vi reda på när bilen lanseras officiellt nu på onsdag klockan 18:00, men under tiden kan vi gå igenom vad vi redan vet.
77 mils räckvidd
Mercedes EQS får en imponerande räckvidd. Standardbatteriet förväntas vara på 90 kWh, fast med en möjlighet att uppgradera till 108 kWh för att kunna köra så långt som 770 kilometer på en laddning enligt WLTP-standarden.
Enorm skärm
Mercedes infotainment-system heter MBUX (Mercedes-Benz User Interface) och har röststyrning – även på svenska. I S500 var den 12,8 tum stor men i EQS blir den en enorm 56-tums böjd OLED-skärm som täcker nästan hela instrumentbrädan. I själva verket består den av tre skärmar som sitter bakom en gemensam glaspanel, så räkna med att instrumenten och det digitala innehållet är indelat i sex sektioner.
Infotainment-systemet lär vara avancerat om det ska utnyttja all datorkraft som åtta processorkärnor och 24 GB minne (RAM) har att erbjuda.
Grillen på Mercedes EQS är upplyst med 188 individuella lysdioder. Längs baksidan sitter en ljusremsa som Mercedes-Benz kallar för Lightbelt och som består av 229 ljuspunkter formade som Mercedes-stjärnor.
EQS både fyrhjulsdrift och 470 rejäla hästkrafter.
Mercedes EQS-lansering
Mer detaljerad information och bilder på bilen får vi på lanseringen, torsdagen den 15 april kl 18.00.