Mercedes-Benz VISION EQXX

Supereffektivitet och lågt luftmotstånd tar dig längre på en laddning.

Mercedes-Benz VISION EQXX

Mercedes-Benz VISION EQXX, Exterieur // Mercedes-Benz VISION EQXX, exterior

Innan du slänger dig på telefon och avbeställer din EQS så bör du känna till ett par saker om Vision EQXX. Bilen är nämligen just en vision om framtida elbilar från Mercedes-Benz. Tekniken under det spektakulära skalet kommer dock att hitta in i Mercedes-modeller inom en inte alltför avlägsen framtid.

För som Ola Källenius, styrelseordförande för Daimler AG och Mercedes-Benz AG, säger: ”Mercedes-Benz VISION EQXX visar hur vi tror att elbilarnas framtid ser ut.”

Vilket också innebär att om du tycker att EQS ser för radikal ut jämfört med en S-klass så är det inte säkert att det här är rätt bil för dig.

Ola Källenius, styrelseordförande för Daimler AG och Mercedes-Benz AG.

Men låt för all del inte designen få dig att tappa intresset. Det här är trots allt ett koncept, fast ett helt körbart koncept. Mercedes planerar att testa Vision EQXX på vägarna under 2022 och som vi vet finns det många bilar som ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild. Till exempel ovan nämnda EQS. Och BMW iX, för den delen.

Mercedes-Benz VISION EQXX: The most efficient Mercedes-Benz ever built: more range from less energy, more luxury and convenience with less impact on nature, and more electric mobility with less waste.

 

Taket är täckt med 117 solceller som driver ljudanläggningen och lamporna på Vision EQXX, och kan ge upp till 25 km extra räckvidd.

Vision EQXX påstås vara ännu effektivare än EQS, uppemot 95 procents verkningsgrad från en ny drivlina som vi garanterat kommer att se i elbilar med registreringsskylt i framtiden. Kanske redan 2024, säger Markus Schäfer, teknikchef på Daimler.

1000 km

Under de djärva linjerna på Vision EQXX sitter en nyutvecklad och energieffektiv drivlina som orkar köra längre än 100 mil på en enda laddning. Det extremt låga luftmotståndet på 0,17 Cd (EQS har 0,20 Cd) får hjälp av speciella däck och hjul, med justerbara öppningar i fronten som styr luftflödet i olika banor beroende på hastigheten, och en elektrisk diffusor under den kamliknande bakänden.

Mercedes har själva utvecklat mycket av 100 kWh-batteriet och eldriften från en 200 hästars elmotor i Vision EQXX, som i denna form är bakhjulsdriven – eller som de själva föredrar att säga: Software driven.

Mercedes-Benz VISION EQXX: Radical new electric drive system designed and built in-house achieves benchmark efficiency of 95% from battery to wheels.

För det är ingen tvekan om att det krävs mycket datorkraft för att få alla elektriska komponenter att prata med varandra på ett välfungerande sätt. Föraren och passagerarna märker av den avancerade elektroniken inte bara i form av självkörning på en viss nivå, eller avancerade förarstödssystem, utan även på en 47,5 tum stor skärmyta i den luftiga kupén.

Som är inredd i hållbara material.

Skinn från djur håller på att försvinna i bilsäten och ersätts av konstläder. Som inte ska förväxlas med plastbaserat konstläder. Här är det bambufibrer i mattorna, återvunna plastflaskor, Biosteel-sidentyg, och sätena är klädda i en kombination av Desertexx, som är gjort av kaktus, och Mylo, ett veganskt läder framodlat av svamp(!).

Vision EQXX handlar framför allt om effektivitet. Med extremt lågt luftmotstånd, relativt låg vikt (1750 kg) och en effektivare drivlina – i stället för maximala prestanda – ska man kunna köra från Stuttgart till Florens på en enda laddning. Eller, om man i normala fall bara kör ett par mil om dagen, bara behöva ladda bilen en gång i månaden.

Mercedes-Benz VISION EQXX, design sketch exterior

 

Läs vidare
Exit mobile version