Mercedes-Benz har tillkännagivit ett antal uppdateringar för sin helelektriska EQS sedan för modellåret 2025. Bland de mest anmärkningsvärda förändringarna finns ett nytt och större batteri, en omdesignad front och fler komfortfunktioner för passagerarna i baksätet.
Enligt Mercedes-Benz kommer alla 2025 års EQS-sedanmodeller att ha ett helt nytt batteri med en kapacitet på 118 kWh, en ökning från nuvarande 107,8 kWh. Detta kommer att resultera i en förbättrad elektrisk räckvidd, upp från 717 till 799 kilometer (WLTP) på den fyrhjulsdrivna EQS450 4MATIC.
Dessutom kommer EQS 450+, som ökar WLTP-räckvidden till 822 kilometer. Nu börjar det likna något!
Mercedes-stjärnan är tillbaka
En annan märkbar förändring är den uppdaterade fronten på EQS. Mercedes-Benz har satsat på en mer traditionell look med en ny grill med kromdetaljer och den klassiska stjärnan på motorhuven. Designen är utan tvekan mer i linje med märkets karakteristiska stil. Frågan är om det äventyrar den aerodynamiska effektivitet som den tidigare strömlinjeformade fronten erbjöd.
MBUX Hyperscreen är nu standard
MBUX Hyperscreen, den stora böjda displayenheten som under en gemensam glasyta visuellt sammanfogar tre OLED-skärmar till en, är nu standard på EQS.
Värmepump är också standard, för att öka klimatkomforten men också räckvidden på vintern.
Automatiskt filbyte
De digitala körassistenterna förbättras också, inklusive automatisk körfältsbyte. I Europa stöds detta på motorvägar av klass A, vilket innebär två strukturellt separata körfält med en angiven hastighetsgräns på upp till 140 km/h. I de uppgraderade EQS-modellerna är funktionen fabriksinstallerad.
Körfältsbyte kan användas för att köra om framförvarande långsammare fordon. Om ett långsammare fordon befinner sig framför bilen kan bilen själv initiera ett filbyte inom ett hastighetsområde på 80–140 km/h.
Om radarn uppfattar att det finns tillräckligt med utrymme och körfältsmarkeringarna identifieras kan den köra om ett långsammare fordon automatiskt. Förutsättningarna är en motorväg med minst två körfält i samma riktning och att fordonet är utrustat med MBUX navigation. Körfältsbyten måste kontinuerligt övervakas av föraren, som är ansvarig.
Bättre interiör
Inuti bilen har Mercedes-Benz försökt förbättra komforten för passagerarna i baksätet. I toppmodellen med Pinnacle Trim och Executive Interior-paket ingår ett framfällbart främre passagerarsäte, justerbar sittvinkel i baksätet och premiumfunktioner som snabbuppvärmning och djupjustering av sätet med tryckluft (pneumatiskt).
Tillverkaren skryter också med förbättrad regenerativ bromsning, vilket ökar räckvidden. Dessutom ett ”optimerat bromssystem”, som sägs ge en bättre pedalkänsla tack vare en modifierad bromskraftförstärkare.
OTA
Det är värt att notera att många av uppdateringarna till nya EQS kommer i form av trådlösa (OTA) programuppdateringar, vilket är ett bevis på att Mercedes-Benz faktiskt har lyckats göra många av sina bilar mjukvaru-uppgraderingsbara. Vissa konkurrenter nöjer sig med att uppgradera infotainmentsystemet via luften, men här har Mercedes istället hämtat inspiration från Teslas skolbok.
2025 års upplaga av Mercedes-Benz EQS sedan verkar vara en solid utveckling av den redan imponerande elbilen, med ett större batteri, en omdesignad front och fler komfortfunktioner. Är det rimligt att hoppas att den eldrivna EQS till slut kommer ikapp S-klass? Det kommer att bli spännande att se om Mercedes-Benz kan uppfylla sina löften när vi äntligen får chansen att provköra den uppdaterade modellen, som kommer att släppas senare i år.
Mercedes-Benz EQS 2025: Tillgänglighet och pris
Mercedes säger ingenting om vad den nya EQS kommer att kosta. Den nuvarande versionen av EQS 450+ med bakhjulsdrift börjar på 1,1 miljoner kronor, medan den fyrhjulsdrivna EQS 450 4MATIC är marginellt dyrare. Med Hyperscreen och annan utrustning som standard förväntar vi oss inte att den nya 2025-utgåvan blir billigare.
Läs hela det (norska) pressmeddelandet här.