Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC är nu beställningsklar

Blixtsnabb AMG-version av den elektriska E-klassen.

53898f77 e91a 4328 a5ad 5f52abe110f8 2048x1365 1

53898f77 e91a 4328 a5ad 5f52abe110f8 2048x1365 1

Den är snart redo att för att utmana Porsche Taycan och BMW i4 M50, och troligen kommer du att se de första på vägarna redan till sommaren. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC är nämligen klargjord för att kunna beställas, och kan levereras till de första kunderna under sommaren.

AMG-behandlingen innebär dessvärre inte en handbyggd kompressormatad V8, och troligtvis har inte bilen sett en skymt av motorfabriken i Affalterbach – men det betyder inte att vi tänker att den inte skulle prestera som en sportbil ändå.

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC Foto: Mercedes

Två elmotorer på sammanlagt 476 hk skickar kraften till alla fyra hjul och ser till att du inte använder mer än 4,2 sekunder från noll till hundra. Marginellt mer än i4 M50, men helt och hållet på nivå med Porsche Taycan.

Med ett vridmoment på 858 Nm, kommer du också att känna draget i ryggen under acceleration i fart – och eftersom vi pratar om AMG är detta ungefär så långt från en E-klass med ljus på taket som man kan komma.

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC-fälgar Foto: Mercedes

Underrede, bromsar, däckval, fälgar, interiör och kosmetik är alltihop AMG, och detta är den sportigaste EQE-varianten hittills. Senare kommer det också en Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC med upp till 686 hk – med boosteffekt – och även om AMG-varianterna är batterielektriska kommer de båda få ett signaturljud som ska påminna om en äkta AMG. Jag antar att de med detta refererar till en kompressormatad V8.

EQE AMG 43 Foto: Mercedes

Invändigt möts man av Mercedes briljanta hyperscreen som täcker hela instrumentbrädan, precis som på EQS, AMG-sportssäten, röda bilbälten och en ratt i nappaskinn eller kol- och mikrofiber.

Mercedes – som inte använder Benz längre på de batterielektriska bilarna – upplyser om en förbrukning på 19,7 – 22,5 kWt/100 km, vid kombinerad körning. Kanske något optimistiskt med så mycket krafter ombord, men det återstår att ta reda på.

AMG 43-utgåvan kostar 1 175 000 kronor utan att någon extra utrustning lagts till – sett på det viset är priset mer i Porsche-territoriet än i BMW:s.

Läs också Bästa elbilen? Mercedes EQS erbjuder utmärkta köregenskaper, lyxig komfort – och tillräckligt med räckvidd. En konserthall på fyra hjul!
Läs vidare
Exit mobile version