Maserati Grecale Folgore med Sonus Faber

Vi har provat Sonus Faber-anläggningen i Maserati.

Maserati sonus faber

Maserati sonus faber

Om man inte vill vänta på den helelektriska Maserati Grecale Folgore som kommer nästa sommar är bensinversionen redan klar för beställning. Den blir knappast lika populär här hemma som den elektriska Folgore, men en avtäckning av Maserati Grecale på Autoxo Sport utanför Oslo var ändå spännande. För äntligen fick vi se bilen på nära håll och titta närmare på både exteriör och interiör.

Inte minst fick vi testa lyssna på Sonus Faber-anläggningen bilen kan levereras med – även den elektriska versionen, varav 50 redan har sålts i Norge. Enligt importören ska det komma 50 till, som ännu inte är slutsålda.

Maserati Grecale Trofeo. Foto: Lasse Svendsen

Medan bensinversionen har en bensinmotor på 300 hk, eller en mildhybrid med 330 hk, och en värstingversion med Maseratis Nettuno V6:or med 530 hk, får den elektriska versionen över 500 hk och 800 Nm vridmoment. Batteriarkitekturen är 400 V och batterikapaciteten anges till 105 kWh.

Foto: Lasse Svendsen

Grecale Folgore är en halv storlek mindre än Levante, och är ungefär lika stor som Porsche Macan och Alfa Romeo Stelvio – som den delar plattform med.

Plattformen är sträckt 10 cm mellan fram- och bakaxlarna, vilket har gett kupén mycket bra benutrymme i baksätet. Framför de djupa sportstolarna i framsätet har Maserati placerat tre skärmar. En 12,3-tums skärm kombineras med en tvådelad, vinklad 8,8-tums pekskärm i mittkonsolen.

Foto: Lasse Svendsen

Högst upp på instrumentbrädan sitter en rund skärm som är digital klocka med analog visning, och tidtagare om du tar ut bilen på banan. Det mesta styrs från skärmarna, men du kan också använda röststyrning med antingen Alexa eller Siri.

Maseratin kan levereras med ett av två system från Sonus Faber. Den ena heter Premium Audio System och har totalt 860 watt effekt, som fördelas på 14 högtalare i kupén. Den andra kallas High Premium Audio System och är ännu kraftigare. Här pratar vi totalt 1 285 watt kraft uppdelad i 21 högtalare.

Foto: Lasse Svendsen

Det gör plötsligt en Maserati intressant även för musikälskare, som annars kan välja mellan Burmester i Porsche Taycan och Mercedes EQE och EQE SUV, och Bowers & Wilkins i BMW iX.

Trofeo-utgåvan med High Premium Audio System från Sonus Faber installerat innehåller sju Sonus Faber-diskanthögtalare, tre Sonus Faber-mellanregisterelement, två surround-mellanregister, två bashögtalare fram och två bak, plus en subwoofer och fyra höjdkanaler, för 3D-ljud.

Foto: Lasse Svendsen

Sonus Faber-systemet styrs från mittkonsolskärmen, som har en dubbel DSP-förstärkare med EQ-funktioner och Sonus Faber-signaturelement med pappersfibermembran, silkesvävda diskantelement och omedelbart igenkännlig klang.

High Performance-systemet har två ljudprofiler som heter Amati och Guarneri, efter Sonus Fabers välbekanta högtalarmodeller, medan High Premium Audio-anläggningen med fler högtalare har Reference- och Ex3ma-ljudprofiler tillgängliga.

Foto: Lasse Svendsen

Trofeo-upplagan av Grecale var utrustad med Premium-systemet, vilket verkligen gav intrycket av att man lyssnade på Sonus Faber-högtalare. Även med musik från DAB-radio fanns det potent bas och en stor, varm och rik ljudbild i den ljusröda kupén.

Det gick absolut att dra upp volymen tills det knakade i kindtänderna, utan att det knakade i kupén, och anläggningen lät fortfarande kontrollerad och balanserat.

Den korta tiden gav oss endast ett första intryck, så det är för tidigt att säga något om vad som är bäst av Sonus Faber, B&W eller Burmester bland de anläggningar som finns i elbilar i premium- och lyxsegmentet. Men det råder ingen tvekan om att Maserati definitivt är med i striden om musikälskande kunder, med möjlighet till en Sonus Faber-anläggning i Grecale Folgore.

Läs vidare
Exit mobile version