Magnetisk betong laddar elbilen medan du kör

Amerikanska vägmyndigheter kommer testa en ny typ av betong som kan ladda elbilar på vägen - helt trådlöst!

VW ID4 hvit speed III scaled e1619693287928 1022x681 1

Trött på laddningsköer? Någon gång i framtiden behöver du kanske inte tänka på att ladda. En sak är att elbilar får bättre och bättre räckvidd och gå längre mellan varje laddningsstopp: Så småningom kommer laddningen också att kunna ske kontinuerligt under körning.

Tyska Magment tillhandahåller idag stationära dockningslösningar där laddpunkten (strömspolen) gjuts ned i betonggolvet. Nu har de även utvecklat en ny typ av cementblandning för vägbanor, fulla av magnetiska partiklar. Dessa ska göra det möjligt att överföra elektriciteten trådlöst från vägbanan och upp till fordonet. Magment hävdar att effektiviteten är densamma som de fysiska laddstationerna. Men man undrar såklart hur långt (och i vilken hastighet) man behöver köra för att ladda i praktiken.

Läs också Snart laddar de 40 mil på 5 minuter Nya batterier blir billigare och bättre och löser alla problem med räckvidd. Och de kommer innan du vet ordet av.
Magment-blandningen består av traditionell cement och magnetiske ferrit-partiklar. (Foto: Magment)

Testas i USA

Teknologin är fortfarande i ett tidigt skede, och kommer kräva omfattande testande. Dessutom är det nog främst aktuellt vid byggandet av nya vägar. Magment har därför allierat sig med vägmyndigheterna i den amerikanska delstaten Indiana, där de första testerna och analyserna av betongen egenskaper kommer ske. Senare planeras det att läggas en kortare testbana för att se om det är möjligt att ladda större fordon med upptill 200 kilowatt. Om testet blir lyckat kan det bli aktuellt att elektrifiera en större del av motorvägen i Indiana.

Vem vet, kanske teknologin kan användas här hemma, kanske också för att hålla vägarna isfria om vintern.

Läs också Behöver mer ös! Volkswagen ID.4 är en fin bil att köra, men utan möjligheter att uppgradera stereon känner man sig aldrig som kung på vägen.

 

 

 

 

Läs vidare
Exit mobile version