Hemmabioljud fick en extra dimension med Dolby Atmos. Plötsligt kom ljudet inte bara framför, bakom och vid sidan av lyssnaren – utan även uppifrån.
Resultatet är ett perfekt, sömlöst halvklot som omger lyssnaren fullständigt och får både tak och väggar att försvinna. Och där det känns som om föremål i ljudbilden hängande fria i luften, knivskarpt placerade i stället för att vara bundna till högtalarna.
Detta hävdar Lucid Motors är en stor fördel även i en bil, och med Surreal Sound-ljudsystemet har de introducerat Dolby Atmos i sin Lucid Air.
Det är bara logiskt. En bilkupé kan ibland kännas ganska klaustrofobisk. Även en så rymlig kupé som i sedanen Lucid Air. I ett vanligt billjudsystem får man sällan något stort ljudlandskap. I stället sitter föraren mestadels och hör ljud från vänster fronthögtalare, passageraren från högra högtalaren och även passagerarna i baksätet lyssnar mest på var sin högtalare. Sådant blir det aldrig ordentliga musikupplevelser av.
3D-ljud med Surreal Sound och Dolby Atmos
Lucid Motors går alltså ett steg längre i bilmodellen Lucid Air, med ljudsystemet som de kallar för Surreal Sound. Här finns det 21 högtalarelement på strategiska platser – även i taket – för att skapa en sömlös ljudbubbla. Resultatet, misstänker vi, är en ljudbild som praktiskt taget slår ut både sidodörrar och tak och placerar lyssnaren i mitten av en enorm, tredimensionell ljudbild. Och eftersom det är Dolby som står för ljudbilden tror vi absolut att resultatet blir helt lysande. När det dessutom är ljudteknikerna från välrenommerade Capitol Records Studio C som har finjusterat ljudet så vattnas det extra mycket om munnen.
Atmos kräver Atmos
Det finns en liten hake när det gäller Dolby Atmos. Detta är inte en fuskmatris som skalar upp ett stereospår till surroundljud. Anläggningen kan göra det också, men då blir det inte Dolby Atmos. För att få den fullständiga Atmos-upplevelsen måste man nämligen hämta musiken från en strömningstjänst som stöder den, till exempel Tidal, och musiken som spelas måste vara kodad med Dolby Atmos. Ännu så länge är utbudet begränsat, men det växer.
Även för film?
Men Dolby Atmos är inte främst ett musikformat utan ett för film och TV. Och eftersom Lucid Air har en 34-tums 5K-skärm längs instrumentpanelen borde bilen även vara en trevlig miljö att titta på film i. När man har parkerat, givetvis, i väntan på helt autonoma köregenskaper. Vi har inte sett något officiellt om huruvida infotainment-systemet verkligen har videofunktioner, men det vore naturligt att det antingen har det från början eller så småningom får det. Flera videoströmningstjänster har ett stort urval av filmtitlar med Dolby Atmos-ljudspår och är beredda att ge ett realistiskt ljud med en gigantisk ljudbild.
Optimerat ljud för säkerhet
En annan fördel med ljudsystemet är att om bilen ska varna för något fel i bilen så kan varningssignalen flyttas i riktningen den gäller. Om till exempel någon i baksätet har lossat på säkerhetsbältet så kommer varningsljudet från just den platsen. Ganska så genialt, tycker vi!
Vid akustiska varningar dämpas ljudet från musiken så att man enkelt hör vad bilen försöker säga.
Lucid Air
Lucid Air har en planerad lansering under 2022. Grundmodellen heter Air Pure och kostar 69 900 dollar. Den billigaste modellen som kan extrautrustas med Dolby Atmos heter Air Touring och kostar 87 500 dollar. Den billigaste versionen som har Dolby Atmos från början heter Air Grand Touring och kostar 131 500 dollar.