Lotus Eletre blir den första elektriska hyper-SUVen

Lotus bygger in ett KEF-ljudsystem i nya Eletre.

05 Lotus Eletre Yellow Studio High34R 989x660 1

05 Lotus Eletre Yellow Studio High34R 989x660 1

De har pratat om det tag, nu kan vi se resultatet av Lotus elbilsprojekt med det passande namnet Eletre. Och bilen har blivit lite mer än vi tänkte oss. Till exempel är den mer än fem meter lång, alltså BMW iX-territorium, och har 800 V-arkitektur som tillåter snabbladdning upp till 350 kW.

Men det är inte allt.

Lotus Eletre. Foto: Lotus

Eletre ska tillverkas i Kina, produktionen startar i slutet av 2022 och de första bilarna kommer att levereras till kunderna under 2023.

Som bilderna visar handlar det om en stor SUV, som är ganska långt ifrån salige Colin Chapmans teser. Han byggde bilar som var så lätta som möjligt för att få optimala köregenskaper. Lotus lovar dock att Eletre inte alls ska kännas som en slö SUV på vägarna utan att 0–100 ska ta mindre än tre sekunder. Då vet vi.

Lotus Eletre. Foto: Lotus

Lotus berättar också att de har jobbat hårt med aerodynamiken för att bilen ska skära genom vinden som en kniv – och dessutom spara energi. Hur det blir med den saken återstår att se, men kanaler från framskärmarna, bakskärmarna, platt undergolv och justerbara spoilers underlättar ju alltid.

Effekten börjar runt 600 hästkrafter och vi pratar så klart om två elmotorer. Åtminstone till att börja med – chassit påstås tåla ännu mer muskler och det finns ingen som helst anledning för Lotus att bli omkörda av Maserati eller Porsche när de elektrifierar sin SUV-bilpark.

Lotus Eletre. Foto: Lotus

Glädjande nog är Eletre utrustad med ett riktigt tungt ljudsystem från KEF som heter ”KEF Premium” och är en anläggning med 1 380 watt, 15 högtalare och KEFs unika Uni-Q element.

Ett KEF Reference-system med hela 2 160 watt och 23 högtalare ska också gå att beställa.

 

Eletre-snabbfakta

 

Eletre är dessutom:

Eletre kan går redan nu att förboka, reservationspriset är 2 500 euro.

 

Läs vidare
Exit mobile version