Legendariska Nissan GT-R blir elektrisk superbil

Nissan kommer att elektrifiera sin ikoniska GT-R. Namnet kan bli e-GT-R, som blir en superbil med framtidens batteriteknologi och fler än 1300 vilda hästar under motorhuven!

Nissan e GT R Hyper Force scaled 1

Nissan Hyper Force Concept. Foto: Nissan

Sedan lanseringen 2007 har Nissan GT-R varit synonymt med extrema prestanda och avancerad teknologi. Nu tar Nissan modellen in i den elektriska tidsåldern. Enligt företaget självt kommer den nya e-GT-R att överträffa sin föregångare på alla områden.

På Tokyo Motor Show i januari visade Nissan upp en eldriven konceptbil kallad Hyper Force, baserad på GT-R och med liknande specifikationer som e-GT-R, som nu ska sättas i produktion.

Kommer Nissan e-GT-R att likna konceptbilen Hyper Force? Foto: Nissan

Solid state-batterier

Nissan hoppas att e-GT-R ska bli den första bilen på marknaden med solid state-batterier, som lovar betydligt högre energitäthet och snabbare laddning än dagens litiumjonbatterier. Detta kommer att ge e-GT-R både lång räckvidd och blixtsnabba laddningstider. Solid state-batterier är idealiska för en sportbil som GT-R, eftersom de kan packa mer energi på samma plats som ett konventionellt batteri. Det finns ännu inga uppgifter om hur lång räckvidd och kapacitet som kommer att erbjudas.

Läs också Toyota ska massproducera solid state-batterier Det ser nu ut som att Toyotas solid state-batteri blir verklighet. Massproduktion kan tänkas starta 2027.

Utvecklingen av solid state-batterier har stött på utmaningar genom åren, men det verkar som om de största problemen har lösts. Nissan har i varje fall planer på att lansera den nya superbilen innan 2028. Detta enligt den brittiska webbplatsen Autocar.

Insidan på Nissan e-GT-R kommer förmodligen inte att vara som i Nissan Hyper Force. Foto: Nissan

Nissan e-GT-R får 1 000 kW – över 1 300 hästar

Den eldrivna GT-R kommer att bygga vidare på föregångarnas avancerade aerodynamik och fyrhjulsdrift. Nissan lovar att bilen kommer att sätta nya standarder för acceleration, topphastighet och köregenskaper, inklusive en motoreffekt på över 1 000 kW. Det är över 1 300 hästkrafter! Något som definitivt borde ge den kommande Tesla Roadster lite konkurrens.

Läs också Snart laddar de 40 mil på 5 minuter Nya batterier blir billigare och bättre och löser alla problem med räckvidd. Och de kommer innan du vet ordet av.

GT-R har en lång historia som sträcker sig tillbaka till den första Skyline GT-R från 1969. Genom generationerna har modellen varit känd som ”Godzilla” på grund av sin våldsamma prestanda. Det faktum att den nya elbilen bär namnet på denna legend borde betyda att vi har något mycket speciellt att vänta.

Nissan hoppas utan tvekan att e-GT-R, med sina extrema prestanda och sin banbrytande batteriteknologi, kommer att sända chockvågor genom bilvärlden.

Källa: Autocar

Läs vidare
Exit mobile version