Lång räckvidd och massor av kraft: Så blir Porsche Macan 2024

Porsche har släppt fler detaljer om den elektriska versionen av Macan, som förväntas på vägen 2024. Det lovas över 600 hästkrafter, 100 kWh batteri och lång räckvidd!

Porsche Macan EV photo Porsche 1536x864 1

Under avtäckningen av den nya Formel E-bilen 99X Gen3 förra veckan avslöjade Porsche också flera tekniska specifikationer för den kommande Macan 2024. Enligt avslöjandena kan vi bland annat förvänta oss att Macan är utrustad med ett 100 kWh batteri. Det skriver bland annat Autocar.

Högeffektiva batterier

Batteripaketet kommer att delas upp i 12 moduler och kommer att ha en annan typ av batterikemi än batterierna i Taycan. Med bland annat kisel i anoden som ger högre energitäthet. Och med en laddningseffekt på upp till 270 kW ska Macan kunna laddas från 5% till 80% på bara 25 minuter.

Porsche har inte släppt officiella siffror på räckvidden ännu, men en talesperson för den tyska biltillverkaren ska ha sagt att Macan kommer att ha en betydligt längre räckvidd än Taycan, som för närvarande stannar vid cirka 500 kilometer WLTP.

Läs också Snart laddar de 40 mil på 5 minuter Nya batterier blir billigare och bättre och löser alla problem med räckvidd. Och de kommer innan du vet ordet av.

Första elbilen på Porsches nya PPE-plattform

Macan blir det första fordonet som byggs på Volkswagen-koncernens nya Premium Platform Electric (PPE) med 800v-arkitektur. Plattformen har utvecklats i samarbete med Audi, och kommer även att användas på kommande Q6 e-tron.

Porsche PPE – Premium Platform Electric. (Foto: Porsche)

PPE-plattformen är konstruerad för elektrisk fyrhjulsdrift, men kommer också att kunna stödja bakhjulsdrift i framtiden. Elmotorerna som används i Macan kommer att vara kraftigt moderniserade och mer effektiva än i Taycan. De producerar totalt upp till 603 hästkrafter (450 kW) och 1001 Nm vridmoment.

Porsche fokuserar naturligtvis på att optimera köregenskaperna, bland annat med hjälp av fyrhjulsstyrning och en fördelaktig viktfördelning. Macan EV får också en ny generation av Porsche Active Suspension Management (PASM) fjädring, med ökad körkomfort och fler justeringsalternativ. Vid högre hastigheter sänks bilen för att ge bättre aerodynamik och minskad förbrukning.

Läs också 2023 Audi e-tron får längre räckvidd - och nytt namn Uppföljaren till Audi e-tron får längre räckvidd, snabbare laddning och en ny design: de första bilarna förväntas på vägen våren 2023!

Troligen val mellan Bose och Burmester

Porsche har inte släppt detaljerade specifikationer om infotainment i Macan ännu, men vi kan förmodligen förvänta oss en eller flera pekskärmar med stöd för Apple CarPlay och Android Auto. Dagens fossila version av Macan kan utrustas med uppgraderade ljudsystem från Bose eller Burmester, så det är rimligt att tro att den framtidens elektriska version också kommer att ha liknande alternativ.

Läs också Ljuv musik i Cross Turismo Är du på jakt efter en praktisk och bekväm sportbil med bra ljud till långresan? Då är Taycan Cross Turismo med Burmester-ljud ett lysande alternativ.

Kommer 2024

Porsche räknar med att starta produktion och leveranser av den elektriska Macan någon gång under 2024. Mer information och specifikationer kommer att släppas närmare lanseringen.

 

Läs vidare
Exit mobile version