Lancia Ypsilon 2025

En liten designpärla på Milanos gator.

Lancia Ypsilon 1

Foto: Lancia

Detta är det senaste tillskottet i Stellantis Groups portfölj, och bilen på bilden är den kommande superminin från Lancia. Som du förmodligen har hört talas om. Om inte, så kommer här en kort sammanfattning.

Lancia tillhör biladeln i Italien och grundades av Vincenzo Lancia 1906. De var först med många saker, till exempel självbärande kaross, en femväxlad växellåda och ett elektriskt system, och de har en framstående racing – eller ska vi säga rally -historia. Vem kan glömma ljudet av en Lancia Stratos våldsamma V6 från Ferrari. En bil som vann rallyt tre år i rad i mitten av 70-talet.

Kolla in bakljusen på Lancia Ypsilon på bilderna, de är nästan en trogen kopia av bakljusen på en Stratos. Foto: Lancia

Det blir knappast någon rallybil av den kommande Ypsilon, som ersätter den enda bilmodell Lancia tillverkat de senaste åren. Den helt eldrivna Ypsilon kommer sannolikt att debutera senare i år som en femdörrars supermini stöpt i samma form som Peugeot e-208 och Opel Corsa e.

Bilden är från en reklamvideo som Lancia nyligen gjorde i Milano, där man kan se den kompakta femdörrarsbilen köra runt i Milano, med Duomo som en naturlig kuliss.

Foto: Lancia

Designen verkar delvis vara inspirerad av Lancias Pu+Ra HPE designkoncept, vilket ger Ypsilon en skarpare profil än till exempel en Corsa-e.

Ypsilon kommer att byggas på samma e-CMP-plattform som Corsa-e och e-208, vilket förmodligen innebär 156 hk från en frontmonterad elmotor och ett 54 kWh-batteri.

Foto: Lancia

Lancia har alltid varit lyxigare än Fiat och Volkswagen, och har ofta använt tjockt läder och alcantara för att skapa den premiumkänsla som skiljer den från en Fiat. Ypsilon är inget undantag. Den kommer inledningsvis att levereras i en begränsad serie om 1906 bilar, kallad Edizione Limitata Cassina, i samarbete med den berömda möbeltillverkaren från Meda.

Foto: Lancia

Infotainmentsystemet kallas S.A.L.A (Sound Air Light Augmentation), vilket helt enkelt innebär att två skärmar och ljusdetaljer kan konfigureras för att skapa en önskad atmosfär med ljud-, ljus- och klimatinställningar.

De preliminära bilderna av interiören mer än antyder att Ypsilon kommer att skilja sig mycket från interiören i en Corsa-e eller Jeep Avenger för den delen. En separat panel för klimatinställningar och en läderklädd bricka som fungerar som laddplatta för din mobiltelefon, till exempel.

När Ypsilon lanseras kommer den att gå rakt in på den viktiga marknaden för kompaktbilar, låt oss hoppas att den inte blir exklusiv för den inhemska marknaden. Så som den Fiat Panda-baserade Ypsilon-modellen har varit fram till nu.

Läs också Nya MINI Cooper dubblar räckvidden Nästa generation får mer kraft och går mycket längre.
Läs vidare
Exit mobile version