Egentligen är det otroligt att Jaguar XJ har varit i produktion nästan lika länge som Porsche 911 (1964). Den första XJ-modellen – Series I – lanserades 1968. Den hette XJ6 och tillverkades ända till 1986.
En XJ12 Series III med en 5,3-liters V12 tillverkades 1992, men seriens bilar ersattes egentligen redan 1986 av XJ40. Som var den första riktiga revolutionen i XJ-historien sedan V12:an infördes 1972.
Designen har inte förändrats så mycket från 1968 till 1986, även om Pininfarina gjorde ett par subtila designändringar på Series III 1979. Subtilt är ordet, för som Jaguar konstaterade: ”Man ska inte pilla på så perfekta proportioner.”
Precis som originalet ska nya XJ ge sig in i lyxklassen, där BMW 7-serien och Mercedes-Benz S-klasse har dominerat. Lanseringen ska ske mot slutet av 2020 vilket innebär att Jaguar kan bli nästa bilmärke med en fyradörrars elbil efter Porsche Taycan.
Läs också: Grönt ljus för Mercedes-Benz EQS AMG
Ännu så länge finns inga officiella bilder, men XJ blir ungefär fem meter lång, med långa svepande linjer och en coupe-liknande silhuett, inte helt olikt den utgående XJ:n. Men de snedställda baklyktorna är utbytta mot en horisontell rad med lysdioder, och fronten förväntas se mer ut som en i-Pace än en XJ.
Drivlinan blir mycket lik den som finns i i-Pace, med en uppskattad räckvidd på 470 km från 90 kWh-batterier, men eftersom bilen är baserad på Jaguar Land Rovers nya MLA-plattform för el- och hybriddrift kan den komma med både batteri och bränslemotor på vissa marknader.
Inuti får den en hög utrustningsnivå, med heltäckande glastak, integrerade skärmar och en möjlighet att köpa till Meridian-surroundljud.
Samma plattform kan också användas till kommande Range Rover- och Land Rover-modeller, eftersom Jaguar Land Rover planerar att elektrifiera alla nya modeller som ska lanseras de närmaste åren. XJ och i-Pace är bara början.