Kia EV9: Stor och sofistikerad

Den rejäla 7-sitsiga Kia EV9 rymmer vuxna i alla sina säten. Den kommer hit efter sommaren.

Kia EV9 2 cropped

På tisdagen bevittnade vi en digital lansering av den stora familje-SUV:en Kia EV9. Byggd på Kia och Hyundais EGMP-plattform, som vi har höga förväntningar om.

Kantig men rundad

Det speciella utseendet förenar kontrasterande hårda linjer i retrostil med futuristiska, rundade former. Kia EV9 är en stor SUV, med kantiga och höga hjulhus. Men de låga och långa stegbrädorna ger ändå ett intryck av en låg tyngdpunkt. Lite konstigt, men ganska elegant, om du frågar oss.

Ny ”tigernäsa”

Den ”tigernäsa” som Kia är känd för har vidareutvecklats till vad Kia själv kallar ett ”tigeransikte”. Fronten har ett bredare uttryck än vi är vana vid därifrån, och det eleganta, digitala ljusmönstret på ”grillen” hjälper till att kommunicera ett modernt formspråk. Kia har till och med bevarat detaljerna från konceptbilen, där ljusa pixlar dyker upp från baksidan av karossfärgen – och ser ut att komma underifrån lacken!

Inte självmordsdörrar

Något som inte tagits med från konceptbilen är som bekant ”självmordsdörrarna” bak. EV9 får vanliga dörrar, där alla dörrar öppnas åt samma håll. Således har bilen B-stolpar som de flesta andra bilar, och vi föreställer oss att den inte skulle blivit styv och stabil nog utan dem.

Läs också Tvillingen är ännu häftigare! Vad får man om man tar ”Årets bil” och ger den en ny och sportigare kaross, ett större batteri och ett bättre ljudsystem? Möt Kia EV6 GT Line!

Självkörande nivå 3

Kia har tagit EV9 ett steg närmare självkörning än tidigare elbilar därifrån. Den är förberedd för autonomi på nivå 3 där det är tillåtet enligt lag, vilket innebär att du faktiskt kan släppa ratten. Highway Driving Pilot (HDP) kör själv på motorvägen och byter körfält vid behov. Detta gäller GT Line-utgåvan.

Att släppa ratten helt är ännu inte tillåtet i Sverige, men bland annat Tyskland har börjat öppna upp för det.

Kia EV9 har den senaste versionen av Remote Parking Assist (RSPA), som nu finns i version 2. Det innebär att den kan parallellparkera medan du själv står på utsidan.

Foto: Kia

Uppgradera efter köp

Något annat som är nytt är möjligheten att uppgradera en del av utrustningen efter köpet. Till exempel pixelbelysningen på fronten, som är valfri, men som kan köpas och aktiveras efter bilköpet.

Detta beror på att hårdvaran redan är installerad. Detta påminner om vad Tesla redan erbjuder, där man i de mest grundläggande varianterna av Model 3 och Model Y inte får rattvärme, men faktiskt kan beställa och aktivera den med en uppgradering i appen.

Framtida biluppgraderingar kan ske trådlöst (OTA).

Reverserbar ström

Precis som med EV6 och Niro EV får EV9 så kallad Vehicle-to-Load. Det innebär att du kan driva elektriska apparater direkt från bilen, upp till ca 3,5 kW total belastning. I framtiden kommer vi förmodligen också att se Vehicle-to-Grid, vilket innebär att strömmen kan skickas tillbaka till elnätet och därmed skydda ägaren från strömavbrott, eller för att förse dig med el när den är som dyrast. Och sedan laddas när elen är billigast.

Vridbara säten

Lyckligtvis inkluderade Kia den coola detaljen från konceptutgåvan att den andra sätesraden kan vridas 180 grader, vilket gör att baksätespassagerare kan sitta mitt emot varandra. De på bakersta raden behöver alltså inte känna sig exkluderade från resten av gänget. Häftigt!

Rymlig!

Det vi ändå märker är att bakdörrarna är nästan lika långa som framdörrarna. Kia har nämligen sett till att alla har gott om plats. Bland annat har hjulbasen maxats till 3,10 meter på den 5,01 meter långa och 1,98 meter breda bilen. Eftersom golvet är plant hela vägen har alla gott om plats för sina ben, och höjden på 1,75 meter gör också att du inte behöver slå huvudet i taket. Taket håller sig dessutom plant hela vägen till den bakersta sätesraden.

För att ge bästa möjliga utrymme i kupén har Kia valt en skärmlösning som inte är som en surfplatta som sticker ut, utan snarare en lång skärm som smälter in i instrumentbrädan. Som dessutom är grund, så att inte så mycket utrymme försvinner under vindrutan.

Slutresultatet är att den 5,01 meter långa sjusätaren har plats för vuxna i alla säten. Detta demonstrerades av en 182 cm lång man, som oproblematiskt satt i baksätet. Här finns också komfort för alla passagerare, med både värme och kyla även i baksätena.

Foto: Kia

Bra räckvidd

EV9 är, trots sitt kantiga utseende, avrundad där det gäller för aerodynamikens skull. Den har testats flitigt i vindtunnel och har en räckvidd på upp till 541 km (WLTP) för den tvåhjulsdrivna versionen. Vi fick däremot inte veta vad den med fyrhjulsdrift skulle hamna på, men vi kan nog räkna med att se 500-tal här också.

Laddningen går också snabbt: 15 minuters laddning ger upp till 239 km tack vare 800-volts laddningsteknik samt förvärmning av batteriet.

Angående pris och releasedatum

Kia kunde berätta att EV9 kommer att lanseras i Sydkorea under andra kvartalet, medan Europa kommer att få bilen under andra halvåret. Det vill säga efter sommaren. Priserna är inte satta än, de avvaktar lite medan de håller koll på vart världsekonomin är på väg, och hur priserna på bilmarknaden i övrigt utvecklas.

Vi vet heller ingenting om prestanda som 0–100 acceleration etc.

Kia EV9 kommer initialt med två batteristorlekar, men vi förväntar oss att bara få det största batteriet här. Om vi kommer att få båda drivlinorna med 2WD och AWD vet vi inte, men vi antar att det blir AWD GT Line som det satsas hårdast på.

Den som orkar vänta till 2025 kan se fram emot ännu högre prestanda med en GT-utgåva.

Mer info: kia.com

Läs vidare
Exit mobile version