Kia EV6 GT blir ännu vildare – får större batteri och mer kraft

Kias mest kraftfulla modell någonsin blir ännu häftigare. Nya EV6 GT har fått ett större batteri, fler hästkrafter och längre räckvidd. Nu kan du också leka med virtuellt motorljud och växellåda.

kia ev6 gt 2

Foto: Kia

Kia tar nästa steg med sin sportiga elbil EV6 GT. Med ett nytt 84 kWh-batteri ökar inte bara räckvidden till 450 kilometer, utan effekten stiger också till hela 650 hästkrafter i GT-läge med Launch Control aktiverat.

Batteriet är större och räckvidden är bättre. Laddningstiden är fortfarande 18 minuter från 10-80 % under idealiska förhållanden. Foto: Kia

0-100 på 3,5

Den ökade prestandan återspeglas i sprinttiden, som nu är nere på 3,5 sekunder från 0 till 100 km/h. Topphastigheten är 260 km/h, vilket gör detta till den snabbaste Kia någonsin.

För att förbättra körupplevelsen har GT-modellen fått flera nya funktioner. Bland annat virtuellt motorljud och simulerade växlingar för en mer engagerande körupplevelse. Den elektroniskt styrda fjädringen har också modifierats för förbättrad komfort.

Ny front med nya strålkastare. Foto: Kia

Mindre buller

Bullernivån har sänkts med nya ljudabsorberande mattor, däck och hjulskydd. Kia har även använt AI-algoritmer för att dämpa oönskade frekvenser från motorerna.

På insidan hittar vi skärmarna från flaggskeppet EV9, tillsammans med nya material för att ge en mer premiumkänsla. GT-utgåvan sticker ut med neongula detaljer på ratten, skålade säten och bromsok.

Körläge väljs med en knapp på ratten, med möjlighet till Eco-, Normal-, Sport- och My Drive-lägen. En särskild neongrön GT-knapp låser upp bilens fulla potential.

Trycker du på denna frigörs över 600 hästkrafter. Foto: Kia

550 kilometers räckvidd

Det större batteripaketet ger upp till 550 kilometers räckvidd vid stadskörning, medan snabbladdning från 10 till 80 procent fortfarande ska ta 18 minuter under idealiska förhållanden.

Nya EV6 GT har en omdesignad front med Kias Starmap-varselljus, ny stötfångare och grill. Ändringar har också gjorts på den bakre stötfångaren och diffusern.

Mer info: kia.se

Läs vidare
Exit mobile version