Efter en rekordlång produktionstid av den åldrande folkvagnen Beetle behövde Volkswagen desperat en ny liten bil. Den ikoniska bubblan var rena antikviteten jämfört med vad Ford, Fiat och Renault sålde i början av 70-talet. Den lilla Renault 5 som lanserades 1972 var den mest populära småbilen vid den tiden, och Fiat hade både första och andra plats på försäljningsstatistiken 1973 med 127 och 128.
1974 kom äntligen arvingen. Giorgetto Giugiaro kunde inte ha ritat något som skilde sig mer från den runda bubblan än första generationens Golf. Som tillverkades i flera varianter, tredörrars, femdörrars, så småningom cabriolet, och den mest ikoniska av allt: Golf GTI, som lanserades med 110 hk och en toppfart på 180 km/h 1975.
Golf är världens tredje mest sålda bil – efter Toyota Corolla och Ford F-seriens pickuper, och tillverkades mot slutet även som elbil.
Den elektriska Golfen – e-Golf – har för länge sedan slutat produceras och har ersatts av Volkswagens bakhjulsdrivna iD.3, och de flesta trodde att det var slutet på elbilsversionen av Golf.
Men det tycker inte Volkswagens nya chef. Thomas Schäfer berättade för pressen på den senaste LA Auto Show i Kalifornien att det fanns en god chans att Golf-namnet kunde återuppstå på en elbil. Schäfer tror att man mycket väl skulle kunna kombinera varumärket ID, som många förknippar med elbilar, och det ikoniska varumärket Golf.
”Det skulle vara galet att låta dem dö”, sa Schäfer om Golf och GTI-märket och fortsatte med att säga att de arbetar med den framtida produktkatalogen och deras namngivning.
Vi behåller förmodligen ID-beteckningen, men samtidigt kommer de ikoniska modellnamnen bestå.
Vi har iD.Buzz och det funkar ju bra.