Det var inte så länge sedan vi kunde berätta att kinesiska JAC skulle importeras till Norge, Sverige och Danmark. JAC, som har byggt bilar sedan 1964, importeras till Norden av RSA som också ansvarar för JAC i Estland, Lettland och Litauen.
Pris och leverans
Denna vecka lanserade RSA den mellanstora crossovern JAC e-JS4 utanför Oslo. Bilen landar på nordisk mark i mars, och den får ett bra pris med ett ganska omfattande utrustningspaket.
Startpriset för JAC e-JS4 är 529 000 kronor. Det är billigare än till exempel den billigaste versionen av Tesla Model Y, trots att den nyligen gick ner över 150 000 kronor i pris.
Bilen får vad RSA kallar ett Nordic Edition-utrustningspaket. Det betyder LED-strålkastare, 360-graders kamera med backsensor, panoramaglastak, tonade rutor från b-stolpen, värmepump och uppvärmda framsäten naturligtvis, vegansk läderinredning, DAB+ radio, 10,25 tums pekskärm med Apple Carplay och Android Auto.
589 km räckvidd
Vi är glada över att äntligen vara i gång i Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Lettland och Estland, och försäljningen av nya JAC e-JS4 är i gång. I sann RSA-anda satsar vi för fullt som importör med strategin att ha lokala återförsäljare över hela landet, ett stort reservdelslager och stark teknisk support. Vi tror att kombinationen av detta kommer att lägga grunden för tillväxt och god kundnöjdhet för JAC, säger Lars Havre, märkeschef för JAC i Norge.
JAC e-JS4 är en medelstor familje-SUV på 4,41 cm med framhjulsdrift, 110 kW elmotor, fem säten, 450 liter bagagevolym, mellan 433 och 589 km räckvidd enligt WLTP-standarden (blandad/stad) – och den har ett batteripaket på 65,7 kW med stöd för 3-fasladdning.
JAC har flera modeller planerade för lansering utöver e-JS4. Den ena är en femdörrars småbil kallad e-JS1 som är ungefär lika stor som en Fiat 500 Electric, och den andra är en större familjebil kallad e-J7 Pro med kombi-baklucka, i storlek med Tesla Model 3 och Polestar 2.