Volkswagen fortsätter traditionen från Bubblan och Up! med att göra bilar för den breda massan. Konceptbilen ID. EVERY1 ger en försmak av vad som kommer att bli Volkswagens billigaste elbil när produktionsversionen kommer ut på marknaden 2027. Tillsammans med ID. 2all, som kommer att lanseras 2026 till ett pris på cirka 25 000 Euro, blir det Volkswagens viktigaste elbilssatsning under de närmaste åren.
Kompakt men praktisk
ID. EVERY1 är 3,88 meter lång, 1,82 meter bred och 1,49 meter hög. Det är litet, faktiskt mindre än Polo, vilket placerar den mellan Up! (3,6 meter) och ID. 2all (4,05 meter) när det gäller storlek. Konceptbilen drivs av en nyutvecklad elmotor på 70 kW (95 hk) med en topphastighet på 130 km/h och en räckvidd på ”minst 250 kilometer”. Invändigt finns det plats för fyra personer och ett ganska rymligt bagageutrymme på 305 liter.
Avancerad teknologi
ID. EVERY1 är baserad på den nya MEB-plattformen med framhjulsdrift, som också används i ID. 2all och ID. GTI Concept. Denna plattform lovar bättre utrymmesutnyttjande och högre effektivitet än den ursprungliga MEB-plattformen med bakhjulsdrift.
Produktionsversionen kommer att vara den första modellen i hela Volkswagen-koncernen som får en helt ny och kraftfull mjukvaruplattform. Volkswagen lovar att detta kommer att göra det möjligt att uppdatera bilen med nya funktioner under hela dess livstid. För första gången kommer koncernen också att ge kunderna möjlighet att anpassa bilen efter köpet. Det innebär att det inte bara är förstagångsköparen som kan välja utrustning, utan även de som köper bilen begagnad efteråt. Eller om det är någon utrustning som man ångrar att man valde eller valde bort, så ska det gå att justera i efterhand. Vår gissning är att den typ av utrustning som kan eftermonteras är något begränsad, men det ska bli spännande att se.
Innovativ interiör
Interiören innehåller flera innovativa tekniska element. En liten, upplyst och löstagbar Bluetooth-högtalare är placerad mellan föraren och den främre passageraren. Det innebär att du kan ta med dig din musik ut ur bilen, till exempel om du står parkerad intill en park och vill ha picknick.
Mittkonsolen är fäst i en skena så att den kan skjutas bakåt eller framåt efter behov. En hyllplatta kan dras ut och användas för olika ändamål.
Passagerarsidan av instrumentpanelen är flexibel med en skena för surfplattor eller en hylla som även kan användas som bord. De digitala instrumenten är integrerade i mitten av instrumentbrädan.
Äntligen riktiga knappar!
Äntligen verkar det som om Volkswagen har skrotat de haptiska knapparna runt om i kupén till förmån för riktiga knappar. Det är ett smart drag, med tanke på att Volkswagen har fått mycket kritik för sitt koncept med långsamma touchfunktioner som inte fungerar som avsett.
Den tvåekrade ratten är tillplattad både ovan och under, och knapparnas fyrkantiga form upprepas på andra ställen, till exempel i knappen för justering av backspegeln i förardörren.
De främre och bakre passagerarsätena kan fällas på ett antal olika sätt för att passa olika transportsituationer, inklusive en separat konfiguration för husdjur, enligt pressmeddelandet, men detaljerna för denna funktion är inte närmare beskrivna. Tygerna är huvudsakligen tillverkade av återvunna material.
Karaktäristisk design
ID. EVERY1 bygger på Volkswagens nya designspråk med tre konceptuella pelare: stabilitet, attraktionskraft och ”hemlig sås”. De stora 19-tumsfälgarna och de tydligt utformade ytorna ger stabilitet. Den ”leende” fronten är det tilltalande elementet, medan ”hemlig sås”-elementet är taket som sänkts i mitten – en detalj från sportbilarnas värld. Det tredje bromsljuset är integrerat i fördjupningen i mitten av taket.
Volkswagen ID. EVERY1: Pris och tillgänglighet
Med ett förväntat startpris på cirka 20 000 Euro (cirka 240 000 kronor) förväntar vi oss att det svenska priset på ID. EVERY1 kommer att ligga på mellan 220 000 och 260 000 kronor beroende på utrustningsnivå och eventuellt batteristorlek.
Mer info: volkswagen.se