IAA Mobility 2023: Se de allra viktigaste elbilsnyheterna här

Elektrisk VW GTI och BMW siktar på 700 kilometer

IAA Mobility 1920x1280 1

Foto: BMW

Den europeiska bilindustrin är under hårt tryck från flera håll. Å ena sidan stjäl Tesla stora volymer från etablerade europeiska tillverkare, med lysande köp som Tesla Model Y och den nyligen uppdaterade Model 3. Å andra sidan finns det ett ständigt ökande antal kinesiska tillverkare som tar allt större marknadsandelar.

Tesla har visat att man kan sälja bilar i stora volymer baserat på egen teknik, utan att behöva dela plattform med fossildrivna versioner för att tjäna pengar. Kineserna är så snabba från ritbordet till marknaden att de är på väg att äta upp det försprång som många av de etablerade tillverkarna har haft och ta ledningen inom elbilar.

IAA Mobility 2023 i München hade européerna i dagarna möjlighet att visa hur de tänker kring framtidens elbilar och ny teknik. Vi har sett och skrivit om många av elbilarna tidigare, så här är några av de viktigaste som vi inte har skrivit så mycket om tidigare.

Audi

Den första e-tron-modellen fick ett bra mottagande och var Norges mest sålda elbil under en tid. Den stora SUV:en var rymlig, kvick, välutrustad och relativt prisvärd för att vara en premium-elbil. Den uppdaterades nyligen med ett större batteri och bytte namn till Q8 e-tron.

Den mindre Q6 e-tron ligger mitt emellan Q4 och Q8 och är byggd på Volkswagen-gruppens nya PPE-plattform, som också ska användas för den eldrivna versionen av Porsche Macan. Bilens exteriör- och interiördesign är inte på något sätt revolutionerande. Allt är omisskännligt e-tron, från den stora frontgrillen till interiörens vinklade linjer.

Q6 e-tron har en tredelad bildskärmsyta längs instrumentpanelen, en ny head-up display och operativsystemet Android Automotive. För närvarande känner vi bara till två versioner av Q6 e-tron, en e-tron 55 med en uppskattad räckvidd på 600 km, och en kraftfullare version som kallas SQ6 e-tron. Båda har ett 100 kWh-batteri med 800V-batteriteknik.

Några racerbilar blir det inte, men SQ6-versionen ska klara noll till hundra på cirka 4,5 sekunder.

Audi Q5 e-tron kommer inte att introduceras fullt ut förrän i slutet av året, med leverans någon gång under 2024.

BMW

Exakt när BMW planerar att producera denna är lite oklart. För tillfället är detta ett koncept, kallat Vision Neue Klasse för att markera starten på en helt ny generation av BMW:s elbilar.

Foto: BMW

Termen Neue Klasse är inte ett slumpmässigt val. BMW använde det när de var tvungna att komma på något efter att de blödde pengar på produktionen av föråldrade bilar som sålde dåligt. De behövde bilar som folk ville köpa, något större än den trehjuliga BMW Isetta och de små 600 och 700, och lanserade 1963 BMW 1800. Det blev startskottet för en ny klass för BMW, och det är tanken bakom konceptbilen på bilden ovan.

Den är ungefär lika stor som en 3-serie, men ser ut att ha samma innerutrymme som en 5-serie. Stylingen är både konservativ och progressiv, med en klassisk treboxdesign och sedanform. BMW talar om en räckvidd på upp till 700 km, och även om detta är ett koncept kan vi förvänta oss ljuslister som dekor, kamera och skärm istället för sidospeglar, och en helt ny skärmupplevelse – panoramic vision – där stora delar av vindrutan används som en informationsyta, och head-up displayen visar information i 3D.

Neue Klasse, eller den nya generationen, kommer att introduceras från 2025 och plattformen kommer att användas på flera modeller. Inklusive en SUV.

Cupra

Volkswagens spanska kusin gillar att vara djärvare i stilen och kommer att erbjuda en sportigare körupplevelse. Den enda helelektriska Cupra-modellen hittills är Born, och som ni vet är den baserad på VW ID.3 och håller faktiskt vad den lovar. En sportigare körupplevelse. Det ska även Cupra Tavascan, som baseras på VW ID.5 och dess tjeckiska släkting, Skoda Enyaq Coupé.

Foto: Cupra

Plattformsdelningen innebär att prestanda och räckvidd är jämförbara med ID.5 och Enyaq Coupé, men den kommer att sticka ut med skarpare linjer, sportigare detaljer och förhoppningsvis en motsvarande körupplevelse.

Mercedes

Efter en mycket långsam start har Mercedes nu verkligen kommit igång med elektrifieringen. De är nästan klara med hela alfabetet och har elbilsmodeller från den kompakta crossovern EQA till den stora SUV:en EQS.

Foto: Mercedes

Den här, Concept CLA, visar hur Mercedes tänker när det gäller elbilar i mellanklassen. Även om den röda bilen på bilden bara är ett koncept, är den inte så långt borta från förverkligande som man skulle kunna tro. Planen är en fyrdörrars coupé i ungefär samma storlek som BMW i4, men CLA kommer också som en SUV och en kombiversion. Alla baserade på Mercedes nya MMA-plattform med 800V-teknik. Förvänta dig en räckvidd på upp till 750 kilometer med det största batteriet och 350–400 kW laddningshastighet. Mercedes säger att man ska kunna ladda en 40-mils räckvidd på 15 minuter med det nya batteripaketet. Konceptbilen visas med en bildskärm som går från kant till kant, vilket påminner om Mercedes Hyperscreen, och kommer sannolikt att vara ett tillval.

När Concept CLA inte längre kommer att vara ett koncept är oklart, men jag slår vad om att vi kommer att höra mer om det nästa år och att bilarna kommer att finnas tillgängliga att beställa från 2025.

Renault

Scenic skapade ett helt nytt segment 1996 och det dröjde inte länge förrän alla biltillverkare, även Mercedes-Benz och BMW, hade en MPV i sin portfölj. Sedan dess har den familjevänliga biltypen ersatts av crossovers och SUV:ar som erbjuder bättre markfrigång, men inte alls lika mycket utrymme. Grand Scenic, till exempel, var en rymlig sjusitsare, perfekt för familjer på resa, men har varit borta från marknaden i många år.

Foto: Renault

Här återuppstår den på en helelektrisk plattform, CMF-EV, som vi känner igen från Nissan Ariya. Den eldrivna Scenic E-tech får det största batteripaketet på 87 kWh och kan levereras med fyrhjulsdrift. Något som hittills har varit ganska ovanligt för franska bilar. Räckvidden anges till 620 km (WLTP) för versionen utan fyrhjulsdrift.

Bilen är en medelstor crossover som mäter 447 cm och har 545 liter bagageutrymme, eller 1 670 liter när baksätets ryggstöd är nedfällt. Den kommer också att kunna dra en släpvagn med en vikt på 1100 kg.

Jean Michel Jarre har ansvarat för ljuddesignen i Scenic. Han är mest känd för sin elektroniska musik, men här har han komponerat välkomst- och varningsljud. Inklusive de som varnar fotgängare och cyklister. Renault säger att bilen kommer att vara klar för beställning i början av 2024.

Volkswagen

Vi håller tummar och tår för att Volkswagen bygger den här bilen. För vem skulle inte vilja ha en eldriven Golf GTI? För det är vad ID. GTI Concept är tänkt att vara.

Foto: Volkswagen

Ända sedan Golf lanserades i en 110 hk GTI-variant 1976 har den varit drömbilen för många, och nu kan den återuppstå i elektrisk form. ID. GTI Concept har inte kommit mycket längre än till konceptstadiet, och Volkswagen säger varken något om effekt, räckvidd eller kostnad. Men den kommer förmodligen att lanseras 2026, baserad på MEB-plattformen och den tillkännagivna ID.2all, en 4,1 meter kort elbil som kommer att ta Volkswagen tillbaka till småbilssegmentet.

Om den får den rutiga sätesklädseln från originalet återstår att se, men Volkswagen lovar att den kommer att se sportig ut även invändigt. Renderingarna visar en dominerande röd färg, ända ner till detaljer som markeringen som visar rattriktningen, men av uppenbara skäl finns det ingen växelspak med golfboll här.

Läs vidare
Exit mobile version