Hyke Shuttle 0001 elektrisk färja

Autonom färja gör sin debut

Hyke Ferge i Arendal 2022 R2 1920x1452 1

Foto: Hyke

Elektrifieringen har för länge sedan kommit till sjöfartygen. Vi har redan provkört den elektriska Candela C8, hydrofoil-båten som använder mindre ström när hastigheten ökar.

Läs också Vi har provat båten som flyger över vattnet Svensk elbåt med bärplan och designelement från Polestar.

Elektriska fritidsbåtar är alltså inget nytt, och det är inte heller elektriska färjor. Men autonoma elfärjor är nytt, som exemplet från Stockholm visade.

Hyke Shuttle 0001 är den första från Hydrolift Smart-City Ferries AS och är redan i trafik i Arendal i Norge den här veckan.

Foto: Hyke

Fyra av elfärjorna ska transportera passagerare på floden Seine i Paris under OS 2024, där den 15 meter långa färjan kan ta 50 passagerare per resa. Hydrolift Smart-City Ferries AS är ett företag i Eker Group, som designar och bygger Hydrolift-båtar, och Bård Eker, mannen bakom företaget, är också känd som designern av Koenigseggs superbilar.

Foto: Hyke

Färjan är byggd av kompositmaterial och väger bara 11 ton: Den kan docka och ladda automatiskt när den lägger till vid kaj, och enligt Hydrolift Smart-City Ferries kan färjan utrustas med autonom navigering så att den inte behöver någon besättning.

Foto: Hyke

 

Läs vidare
Exit mobile version