Med det hedersamma undantaget Nissan har de japanska biltillverkarna visat en kallsinnig inställning till elbilar. Mazda tillverkar en modell med alldeles för kort räckvidd. Honda tillverkar charmbomben E och e:Ny1, också med alldeles för kort räckvidd. Toyota säljer bra från BZ4X, även om den också har en alldeles för kort räckvidd, och Lexus? De lindar in Toyotas drivlina i en fin kostym och klär upp den med läder inuti.
Det är ganska sorgligt på det hela taget.
Men nu verkar det som att något äntligen håller på att hända.
På Japan Mobility Show nyligen visade de flesta japanska biltillverkare att de håller på att vakna upp. De fokuserar inte bara på elbilar, de har också insett att design är viktigt. Något som Mazda, bland andra, visade med den vansinnigt vackra Iconic SP. Som bara är en konceptbil, och med ”fel” drivlina. Nämligen en Wankelmotor med två kammare som assisteras av en elektrisk drivlina.
Vi kan bara hålla tummarna för att Mazda gör en ren batteri-elektrisk version av den.
Men så har vi Honda. Som ofta har gjort spännande produkter, både på två hjul, på land och till sjöss, och har skapat några ikoniska bilar som många fortfarande minns.
Honda Prelude till exempel.
Den första kom 1978 och hade en fyrcylindrig 1600cc-motor som gav 80 hk via den femväxlade växellådan. Den såg snabbare ut än den var, och det gällde för nästan alla Prelude-generationer fram till dess att produktionen upphörde 2001. Vid det laget hade Honda tillverkat över 800 000 Preludes.
I slutet hade vissa av dem över 200 hk från en 2,2 VTi VTEC-motor, och Honda utrustade dem med elektronisk momentstyrning – ATTS, som vi idag känner igen från Porsche Taycan, Audi SQ8 e-tron och Polestar 3.
Prelude-konceptet på bilden ovan, som Honda-chefen Toshihiro Mibe försiktigt rör vid, är avsett att visa Hondas engagemang för att tillverka sportiga fordon. Det är dags att fira.
Under presentationen av Prelude Concept sa Mibe också att den kommer att ärva körglädjen och erbjuda en spännande upplevelse som får dig att vilja köra för alltid. För mig låter det som att den inte kommer att förbli ett koncept, och det är något att glädjas åt.
Honda visade förresten upp flera koncept på Japan Mobility Show. Bland annat en elektrisk eVTOL, en förvuxen drönare och en självkörande mikrobuss kallad Cruise Origin, som kommer att lanseras i Japan i början av 2026.
Toyota
Den kopparfärgade tvåsitsiga bilen är Toyotas FT-Se, också en konceptbil, men ju mer jag tittar på den, desto mer vill jag ha den. Om tillräckligt många tänker som jag kan den också bli verklighet.
FT-Se är en vass och snabb sportbil, enligt Toyota, som säger att de funderar på att utrusta den med någon form av manuell växellåda. Allt för den ”riktiga” körupplevelsen, antar vi.
Den ser i alla fall fenomenal ut, och om detta är den designriktning som Toyota vill ha i framtiden är det bara att klappa händerna och ropa halleluja. Kanske är det slut med de där gråa bilarna från det hållet.
Lexus
Det är faktiskt inte helt rättvist att kalla Lexus för en uppklädd Toyota. Det är inte alla som är det, och absolut inte den här. LF-ZC är en mellanstor femsitsare med fem eller är det fyra dörrar och linjer vi inte har sett från Lexus sedan LC.
Ingen förväntar sig att produktionsmodellen ska se lika radikal ut som den här. Lexus har en vana att tona ner produktionsmodeller, och det kommer förmodligen att hända här också. Förresten, produktionsmodellen är planerad för lansering 2026.
Det är också osannolikt att någon Lexus kommer att ha en interiör som den på bilden nedan från LF-ZL, men ratten kan faktiskt bli verklighet. Lexus har redan visat att de kan elektronisk styrning bättre än någon annan, och först då kommer en yoke-ratt att fungera som avsett.
Fråga bara alla som har kört en Tesla med yoke-ratt.
Den 139 cm låga LF-ZC kan få sällskap av den större LF-ZL, som är ett SUV-koncept vi kan komma att se i någon form på vägarna, enligt Lexus. Syftet med båda dessa konceptbilar är att visa hur Lexus arbetar med aerodynamik och batteriteknik för att effektivisera drivlinan och öka räckvidden.
Det talas om CV-värden under 0,20 och lättare och tätare packade batterier. Lättare fordon är mer effektiva, och batterier är en stor del av vikten på elbilar. Så idén är sund.
Lexus säger inte exakt när LF-ZL kommer att gå i produktion, men vi måste erkänna att vi blir frestade när vi ser bilderna och renderingarna av Lexus nya designriktning.