Här kör en BMW med fyra motorer

BMW i4 M50 har modifierad kaross och unik drivlina.

BMW i4 M50

BMW i4 M50

Man kan undra hur en BMW i4 M50 med fyra elmotorer beter sig.  Kanske kommer vi en dag att få reda på det, men knappast inom en snar framtid. För denna kraftigt modifierade i4 M50 finns det bara en av.

Den unika bilen är en testbil för ny teknik och kommer att testas på vägen efter en längre utvecklingsfas med olika tester.

Tittar man lite närmare på bilden kan man se att hjulhusen har vuxit i bredd, förmodligen för att ge plats åt en avancerad drivlina med en milt sagt uppgraderad chassiteknik. Jämfört med en BMW i4 M50.

Fram- och bakaxlarna är modifierade för kördynamik mer som en BMW M än en M50, och fjädringen är hämtad från M3 och M4.

Där en M50 har två elmotorer, en för fram- och en för bakaxel, har den här fyra elmotorer – en för varje hjul, som styrs av en styrenhet som ger bilen unik fyrhjulsdrift. Ett slags xDrive ultra så att säga, där styrenheten ger bilen steglös och blixtsnabb kraftfördelning via en lamellkoppling och differentialer till de fyra drivhjulen.

Kraftöverföringen är baserad på wattpedalens läge, framhjulens styrvinkel, hjulens rotationshastighet, längsgående och lateral acceleration och flera andra parametrar som inte anges.

Det ska bara ta millisekunder att fördela elmotorernas kraft och vridmoment. BMW menar att den elektriska styrningen är mycket snabbare och mer dynamisk än konventionella drivsystem.

De har inte bara byggt den här för att locka oss, utan det är förmodligen en första antydan om en kommande generation elektriska M-bilar.

Läs vidare
Exit mobile version