Här är Mercedes EQS

770 km räckvidd, självkörning på nivå 3 och ett överflöd av lyx.

2021 04 15 Screenshot The new EQS 08 32

EQS är den första elektriska lyxsedan från Mercedes-EQ. Den bygger på en helt ny elektrisk plattform som utlovar en räckvidd på upp till 770 kilometer (WLTP). Svenska priser förväntas komma före sommaren och det antyds att de första bilarna kommer i september.

Den som köper bilen får gratis laddning på Ionity-laddare i ett år efter registrering. När laddningen ska betalas kan det göras via MBUX-infotainmentsystemet.

MBUX Hyperscreen är en gigantisk OLED-panel som sträcker sig över hela instrumentpanelen på Mercedes EQS. Foto: Skärmdump

Mercedes EQS: En helt ny plattform med en unik exteriördesign

Bilen tillverkas i sin helhet – inklusive batteriet – i Tyskland. EQS bygger på en helt ny elektrisk plattform. Med bland annat design som karaktäristiskt sträcker sig från framhjulen och genom resten av bilen. Detta ger en förarsäte som ligger betydligt längre fram än vanligt, vilket ger extra utrymme i kupén. Vi utlovas faktiskt mer plats i kabinen än i någon annan lyxsedan.

Designfilosofin ”Sensual Purity” i kombination med det som Mercedes-Benz kallar ”progressiv lyx” uttrycks i ”läckra linjer och sömlösa övergångar”. Dessutom används den välkända treuddsstjärnan på flera ställen i EQS, till exempel i specialutgåvan av den svarta panelfronten och i fälgdesignen. Inuti kan du se mönstret i bakgrundsbelysta lister eller på passagerarskärmen som en digital dekorativ bild.

Automatiska dörrhandtag

Automatiska infällbara dörrhandtag är standard i alla versioner av EQS och panoramatak finns som tillval. Den senare består av två moduler som tillsammans bildar en stor glasyta och därmed ger en bra sikt och mycket ljus i interiören. En separat lucka för påfyllning av spolarvätska är integrerad på den vänstra sidoskärmen. Huven kan nämligen bara öppnas av verkstadspersonal för underhållsarbete, till exempel byte av kupéfilter …

Mest aerodynamiska produktionsbilen i världen

Mercedes hävdar att EQS, med ett cd-värde från 0,20, är ​​den mest aerodynamiska produktionsbilen i världen, vilket påverkar både räckvidden och ljudkomforten. Coupéformen, platt vindruta, optimerat golv och till stor del stängda lameller bidrar alla till ”klassledande aerodynamik och god aeroakustisk prestanda”. Dessutom har aerodynamiska finjusteringar gjorts för att minimera luftmotståndet.

För att minimera vindbruset har EQS genomgått flera omfattande utvecklingssteg. Bland annat otaliga optimeringar av dörrkonstruktioner och tätning, och för första finns gången sex sidorutor i en Mercedes. För att minska vindbruset och sänka cd-värdet ytterligare har A-stolparna en specialformad list och dörrarna har infällbara dörrhandtag. Ett speciellt akustiskt komfortpaket med laminerade glasrutor finns också.

Vi kommer mycket väl ihåg hur tyst det var i kupén i den kompakta SUVen EQC, så vi har höga förväntningar på EQS i den här disciplinen.

Här är några detaljer från utvecklingen av aerodynamik:

 

Räckvidd upp till 770 kilometer (WLTP)

Mercedes EQS anges ha en räckvidd på upp till 770 kilometer (WLTP) och en effekt på upp till 385 kW. Det bör ge en bra skjuts mot asfalten, särskilt med tanke på att detta är en lyxsedan och inte en sportbil. Alla EQS-modeller har en elmotor på bakaxeln, medan versionerna med 4MATIC fyrhjulsdrift även har en motor på framaxeln. Motorerna kan regleras oberoende av varandra och vridmomentet kontrolleras 10 000 gånger per minut, med möjlighet till justeringar om det behövs.

Längre fram kommer en ännu starkare version av EQS med upp till 560 kW.

EQS har intelligent regenerering som kan justeras i tre olika steg via reglagen bakom ratten. Det fungerar också situationsoptimerat med hjälp av ECO Assistant, bland annat med avseende på trafikförhållanden och topografi. Regenereringseffekten är upp till 290 kW under optimala förhållanden (i verkligheten en hel del lägre), och enpedalskörning finns naturligtvis.

En ny generation batterier med ett energiinnehåll på upp till 107,8 kWh

En ny generation batterier med betydligt högre energitäthet introduceras till EQS. Det största av de två har ett nettoenergiinnehåll på 107,8 kWh, vilket är cirka 26 procent mer än EQC. Programvaran som styr batterihantering är utvecklad internt och klarar molnbaserade uppdateringar (OTA). Energihanteringen av EQS hålls därför uppdaterad under hela bilens livscykel. Ett stort och hållbart framsteg har uppnåtts i cellkemin där andelen kobolt har minskats till tio procent.

Det modulära batterikonceptet har en 400 V-arkitektur och finns i två storlekar. Den ena med ett energiinnehåll på 90 kWh och tio cellmoduler, och den andra med 107,8 kWh och tolv cellmoduler. Produktionen av batterisystemen utförs vid fabriken i Hedelfingen och programmeringen utförs på Mercedes-Benz Battery Competence Center.

Självkörningsnivå 3

Tack vare lidar, kameror, radar och högteknologisk programvara kan bilen köra på nivå 3, vilket innebär att man faktiskt kan släppa ratten med händerna när man kör i lugn trafik. Det passar fint med den enorma OLED-skärmen i bilen. ”En dag kan det här vara din hemmabio på vägen”, säger Sajjad Khan, teknisk chef på Mercedes-Benz.

Du kan titta på film i Mercedes-Benz EQS. Foto: Skärmdump

MBUX Hyperscreen – Mercedes smartaste skärm

Med 8 processorkärnor, 24 GB RAM och 46,4 Gbit/s minnesbandbredd är MBUX Hyperscreen det smartaste infotainment-systemet som Mercedes-Benz har gjort. Bland annat får du intelligent navigering. Det betyder att bilen alltid vet vilken rutt som är mest energieffektiv när det gäller räckvidd. Systemet tar hänsyn till laddningsstopp, väderförhållanden och terräng.

Artificiell intelligens beräknar förarens nästa drag under körning. Man behöver inte bläddra genom menyerna när man sitter bakom ratten, tack vare något som Mercedes kallar ”Zero Layer”. På samma skärm kan man välja massage i förarsätet, och passageraren kan titta på en film på höger sida av panelen. Baksätespassagerarna kan också bläddra i MBUX-funktionerna.

Zero Layer ger tillgång till många funktioner samtidigt.

Pricken över teknik-i är att EQS också fått sitt eget sci-fi-liknande ljud i kupén under acceleration. Men den kan också vara helt tyst. Eller så kan man flytta in konsertsalen i bilen med hjälp av Burmester-anläggningen.

Burmester-stereo

Mercedes-Benz EQC är utrustad med ett Burmester surroundljudsystem som består av 15 högtalare och totalt 710 watt. Mercedes lovar ”ovanligt uttrycksfullt, naturligt ljud”.

EQS-systemet har två ljudbilder, Silver Waves och Vivid Flux. Silver Waves är ett ”sensuellt och rent ljud”, medan Vivid Flux är ”syntetiskt men ändå varmt”. Vad det här betyder får vi vänta med tills vi testar det själva.

Man kan sätta på eller stänga av ljudlägena på skärmen. En genom-luften-uftuppdatering kan dessutom Roaring Pulse. ”Den ljudupplevelsen påminner om kraftfulla maskiner”, påstår Mercedes. Vad nu det kan betyda.

När föraren och passagerarna närmar sig bilen får de en akustisk hälsning och motsvarande ljud hörs också när de går ut och låser EQS. Algoritmerna och ljuden är gjorda internt på Mercedes-EQ. Förutom fysiker består det tvärvetenskapliga teamet även av ljuddesigners, mediedesigners och mekatronikspecialister. Ljudexperterna bestämmer vilka känslor ljudbilderna väcker i verklig trafik under testkörningar.

Grön laddning och intelligent navigering

EQS kan laddas med upp till 200 kW på snabbladdningsstationer och med upp till 22 kW med laddbox via den inbyggda laddaren. En ny räckvidd på 300 kilometer (WLTP) kan laddas på bara 15 minuter under rätt förhållanden. Laddningstiden förbättras genom intelligent termisk styrning när navigering aktiveras med Electric Intelligence. Batteriet kan alltså förvärmas eller kylas under körning så att bilen når perfekt temperatur vid en snabbladdningsstation, vilket i sin tur ger snabbare laddning. Electric Intelligence planerar den snabbaste och mest bekväma vägen med laddstopp. Den är baserad på flera faktorer som topografi, rutt, omgivningstemperatur och hastighet. Funktionen reagerar också dynamiskt på trafikstockningar eller förändringar i körstil. Systemet håller koll på antalet laddstationer, deras laddningskapacitet och betalningsfunktioner.

Dessutom finns det en ekoladdningsfunktion. Den minskar belastningen på batteriet under laddning, och förlänger därmed också batteriets naturliga åldringsprocess, enligt Mercedes. Laddningsavbrott kan också ställas in så att laddningsprocessen avbryts vid tidpunkter som kunden väljer. Till exempel om elen är dyrare vid vissa tider på dygnet.

mercedes.se

Läs vidare
Exit mobile version