Hyundai har nu presenterat IONIQ 5 officiellt.
- Upp till 500 km räckvidd
- 400-800 V snabbladdning (80 % på 15 minuter)
- Lång hjulbas (3,0 m)
- Head-up-display med AR
- Automatisk filbytare och hastighetsjustering i kurvor
- Autonom parkering
- 220 V / 3,6 kW-uttag i bilen – använd den som aggregat!
- Gjord av miljövänliga material
- Finns med två- och fyrhjulsdrift
Med den nya elektriska familje-SUVen sätter Hyundai säkerheten först. Backspeglarna på sidan är ersatta med videokameror och skärmar och kan ställas in så att man undviker döda vinkeln helt. Det här har vi redan sett i Honda e och är en lösning vi gillade.
Head-up-display projicerar nödvändig information på vindrutan framför föraren och det går att välja om den ska köras i normalt läge eller Augmented Reality, alltså ”utökad verklighet”. Det betyder till exempel att bilen lägger upp navigeringen ovanpå vägen framför föraren, i stället för att visa vägbeskrivning på en skärm.
Bilen saktar ner i kurvor med farthållaren och kan parkera själv. Den har dessutom en automatisk filbytare och inte bara en filhållare. Hur detta fungerar i praktiken ska vi testa när bilen kommer.
220 volt i bilen
Precis som många andra elbilar har IONIQ 5 ett 220-volts ”vägguttag”. Men till skillnad från andra kan uttaget ladda elektrisk utrustning med upp till 3,6 kW. Det betyder att den faktiskt skulle kunna driva vitvaror fungera som tillfällig strömförsörjning om det är strömavbrott hemma!
Hållbarhet
Hyundai vill fokusera på hållbarhet och har valt så mycket miljövänliga material som möjligt. Lädersätena är bland annat färgade och behandlade med oljeextrakt från linfrö. Där finns även också ull, sockerrör och återvunnet material från återvunna plastflaskor. Knappar, rattdetaljer, dörrpaneler och delar av i instrumentpanelen är målade med organisk polyuretanfärg gjord med olja från raps och majs.
Lång hjulbas
Axelavståndet på IONIQ 5 är hela 3 meter, vilket till exempel är 7 cm längre än på Audi e-tron och faktiskt även 3 cm längre än Tesla Model X. Med andra ord bör det inte vara ont om plats på insidan. Och om någon undrar hur detta påverkar bagageutrymmet så är det på respektabla 531 liter, plus en lite ”frunk” fram.
Både föraren och passageraren fram kan gå in på vilken sida de vill, eftersom det platta golvet gör att mittkonsolen kan skjutas fram och tillbaka. Praktiskt om bilen till exempel är parkerad på en trång parkeringsplats. Den nya mittkonsolen heter ”Universal Island” och är ett centralt element i IONIQ 5:s funktionella interiör.
Framsätena ställs in helt elektroniskt. Båda kan dessutom vinklas helt bakåt till ett optimalt viloläge som ger en ”nästan viktlös känsla”. Hyundai har också minskat ryggstödets tjocklek med 30 procent för att ge bättre plats i baksätet.
Sätena ska också ha många inställningar så att de är lättare att anpassa efter kroppsform och behov.
Batteripaket
Till att börja med går det att välja IONIQ 5 med två olika batteripaket: 58 eller 72,6 kWh för upp till 500 km räckvidd (WLTP). En solpanel på taket förlänger räckvidden. Man kan välja mellan bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och motoreffekten varierar från 125 kW och 0–100 km/h på 8,5 sekunder till 225 kW och 0–100 km/h på 5,2 sekunder. Allt beroende på vilket batteri och om man väljer två- eller fyrhjulsdrift.
Snabbladdning
IONIQ 5 klarar både 400 och 800 volt snabbladdning och ska kunna ladda upp till 80 procent på bara 15 minuter! På bara fem minuter fylls batteriet på med en räckvidd på 100 km. Inte illa!
Hyundai IONIQ 5 börjar säljas i sommar, men vi känner inte till några svenska priser.