Här är de nya bilarna från kinesiska GAC

De nya modellerna från GAC är förnuftiga och riktar sig till den genomsnittliga, unga, prismedvetna köparen, snarare än att imponera med tekniska gimmicks och extrem design.

GAC Aion

(Foto: Lasse Torp Hansen)

Som en del av besöket på GAC bjöds L&B Home in att provköra de nya modellerna som snart kommer att rulla på Skandinaviens gator.

Bilarna samlades på TGPM Training Facility i Nanhai-distriktet, där testbanan ligger. Banan är 4,7 kilometer lång och består av såväl kvalitetsasfalt som sliten betong. En slalombana och broms-/accelerationstester finns längs vägen.

GAC Aion V kommer till Norge så tidigt som i april i år. Den förväntas lanseras i resten av Skandinavien under 2025.

Som första bil i Europa är den en spjutspets i GAC:s strategi att bygga ett eftertraktat och erkänt bilmärke, snarare än att enbart fokusera på initiala försäljningssiffror. Aion V är i mycket högre grad en sober vardagsbil än en så kallad ”Hero product”, som uteslutande ska generera publicitet för varumärket. Det finns inga saxdörrar, neonljus eller programmerbara dioder (vilket är fallet med många av GAC:s kinesiska modeller).

Aion V är ett mycket tydligt tecken på den marknad som GAC vill erövra i Europa på lång sikt. Den folkliga.

T-rex

Aion V är en crossover i storlek som en VW ID.4, utvecklad specifikt för den globala marknaden på GAC:s senaste AEP3.0-plattform. På grund av designen har bilen fått smeknamnet ”T-rex” hos GAC. Vi tycker dock inte att det är helt klart vad den liknelsen kommer ifrån.

Batteriet är på 75,3 kWh. Räckvidden anges till 521 km WLTP med snabbladdning från 30-80 procent på 20 minuter. Värmepump är naturligtvis standard. AC-laddning sker med 11 kW. Den framhjulsdrivna bilen har 201 hästkrafter (150 kW), vilket tar bilen från 0-100 km/h på 7,9 sekunder.

Även om detta låter lite ordinärt för ett märke som måste konkurrera med etablerade märken, har Aion några mindre trumfkort. Dessa inkluderar lyxfunktioner som 8-punkts massagesäten fram och ett kylskåp som kan hålla en temperatur mellan -15 C och +50 C. Den centrala pekskärmen är på rimliga 14,6 tum och har stöd för Android Auto och Apple Carplay.

Komfort framför hastighet

Invändigt är interiören snygg och modern, utan att vara överraskande lyxig. Det finns några fina sömmar i lädret och kromdetaljer runt högtalarna i framsätet. Det stora soltaket ger gott om ljus och luft i kupén och stjäl inte höjd från takhöjden, så även de längsta kommer att sitta bekvämt.

På vägen är Aion V helt klart gjord för familjekomfort. Hytten är behagligt tyst och fjädringen jämnar ut små ojämnheter på testbanans betongvägar. När Aion V pressas in i kurvorna kan man känna att den är lite för mjuk och vänlig för sportig körning (även i Sport-läget). Bromsarna tar dock effektivt ner bilens hastighet.

Det finns gott om automatiska körsystem som standard, inklusive automatisk nödbromsning och adaptiv farthållare. Kamerorna och radarsystemen ska också vara i full drift, men detta var inte möjligt att testa och det finns ännu inget officiellt besked om exakt hur självkörande Aion V kommer att vara.

Bilarna är ännu inte officiellt prissatta, men Aion V förväntas konkurrera med VW ID.4. Och det är inte så att den inte är konkurrenskraftig. Massagesätena i synnerhet är en solid lyxfunktion i en familjebil. Men som det ser ut nu finns det ingen uppenbar anledning att välja den nya kinesiska bilen framför den välkända tyska.

Aion UT kommer nästa år

Aion UT är en elektrisk halvkombi som bygger på samma plattform som Aion V. Bilen väntas i Europa 2026 och är jämförbar med VW ID.3 i storlek.

Designen kommer från GAC:s egen designstudio i Milano och fronten sägs efterlikna ”Angry Birds”. Bilen presenterades i några lekfulla färger, som lila och rosa, som kanske inte är lika åtråvärda på den mer konservativa, skandinaviska marknaden.

Det fanns mindre information tillgänglig om denna modell, som också ryktas få ett större batteri och en större motor när den når Europa. Den nuvarande kinesiska versionen, som L&B Home fick provköra, har ett batteri på 60 kWh och en WLTP-räckvidd på 430 km. Att trycka på gaspedalen var inte en särskilt händelserik upplevelse, och bromsarna var också en nivå under storebror Aion V.

Inte sportig

Aion UT kännetecknas av hög komfort i baksätet, där det finns gott om utrymme. Interiören är intetsägande utan att vara dålig. Inuti hittar vi samma 14,6-tums pekskärm som i Aion V.

På vägen är den märkbart mindre skarp än Aion V, som i sig inte är sportig. Den mindre motorn, bromsarna och tendensen att understyra i mycket skarpa kurvor gör den ointressant för allt annat än A-B-körning.

Läs också Kinesisk biljätte kommer till Sverige L&B Home har besökt kinesiska GAC för att ta en titt på de nya modeller som kommer till Skandinavien och prata med dem om deras europeiska strategi.

GAC i Europa

GAC har bevisat – priser, serviceavtal och tillförlitlighet åsido – att man kan tillverka bilar på en konkurrenskraftig nivå. Det finns inga uppenbara skäl att välja bort dem, men inte heller några tydliga skäl att ge dem en chans.

Priset är förstås avgörande, och om GAC kan prissätta sig så lågt att de kan locka kunder till den billigaste delen av elbilssegmentet, med bra räckvidd och rimlig komfort, så har de en chans att bli populära med tiden. Vi vet att kineserna siktar på att bygga sitt varumärkesvärde över lång tid, och om de ska lyckas behöver de den wow-faktor på priset som bilarna saknar just nu.

Läs vidare
Exit mobile version