Under de senaste veckorna har flera av Kinas ledande elbilstillverkare presenterat batteriinnovationer som lovar att ta elbilarnas räckvidd, laddningshastighet och säkerhet till nya höjder. Utvecklingen går mycket snabbt och tekniken närmar sig en punkt där den kan göra elbilar överlägsna bensin- och dieselbilar på alla områden.
NIO: räckvidd på över 1000 km
NIO, som på många sätt anses vara det kinesiska svaret på Tesla tack vare sin minimalistiska förarpanel och avancerade LiDAR-teknik, testade nyligen en prototyp av sitt kommande 150 kWh-batteripaket i sin stora ET7-sedan. Paketet har cellteknik med hög energidensitet och NIO-chefen kunde köra bilen hela 1 044 kilometer på en enda laddning. Detta är ett nytt världsrekord för en massproducerad elbil. Batteriet har samma form som NIO:s övriga batterier och passar därför i befintliga bilar. Alla NIO-modeller kan därför uppgraderas till 150 kWh. Vi lovas också att den ökade energitätheten inte kommer att öka totalvikten nämnvärt.
Zeekr: ”Golden Battery”
Zeekr, ett dotterbolag till Geely och systermärke till Volvo, visade nyligen upp sitt ”Golden Battery”. Enligt tillverkaren kan detta laddas från 10-80%, vilket ger 500 kilometers körsträcka, på bara 15 minuter! Detta med en uteffekt på 500 kW, vilket är dubbelt så högt som dagens Tesla kan skryta med!
I testerna utsattes batteriet för extrema påfrestningar som värme, kyla, vatten och fysiska stötar – utan att förlora effekten. Zeekr lanserar sin nya elbilsmodell 007 med detta batteri den 27 december – precis innan champagnekorkarna smäller på nyårsafton. 007 utlovar sportbilsacceleration och en räckvidd på över 800 kilometer.
Batteribyte
Förutom bättre räckvidd och laddningshastighet satsas det även på andra innovativa laddningslösningar. NIO och Geely har inlett ett samarbete för att standardisera och bygga ut infrastrukturen för batteribyte. På särskilt utformade stationer kan ett nästan tomt batteri bytas ut mot ett fulladdat på bara några minuter. Detta eliminerar behovet av att vänta på laddning under långa resor.
BYD strör salt i såren
Den kinesiska elbilstillverkaren BYD har också meddelat att man kommer att bygga sin första fabrik för natriumjonbatterier. Salt istället för litium, med andra ord. Detta kommer att leda till lägre produktionskostnader och mindre beroende av sällsynta mineraler som litium och kobolt. BYD satsar stort på elektrifiering och är redan en av världens största tillverkare av elbilar och litiumjonbatterier. Dessa inkluderar LFP-batteriet Blade, som är helt koboltfritt.
Kinesisk batterirevolution?
De kinesiska elbilstillverkarnas enorma satsning på nästa generations batteriteknik kan snart revolutionera marknaden. De är dock långt ifrån ensamma, eftersom Toyota, Volkswagen Group, Mercedes-Benz och inte minst Tesla alla arbetar hårt på nya och bättre batterier. Detta i samarbete med jättar som Panasonic, LG Chem och Samsung SDI, samt nystartade företag som Group14 och Sila Nanotechnologies. Och många fler.
Elbilarna tar över helt och hållet
Med längre räckvidd, mycket snabbare laddning och lägre priser, i kombination med innovativa laddningslösningar, kommer elbilar att bli överlägsna både praktiskt och ekonomiskt. Detta kan påskynda utbytet av bensin- och dieselbilar. Svenska konsumenter har mycket att se fram emot.