Fyrhjulsdrift och LiDAR

Polestar 3 har ambitiösa räckviddsmål.

653378 20220607 Polestar 3 1536x864 1

653378 20220607 Polestar 3 1536x864 1

Den första bilden på Polestar 3 föreställer en bil som utlovar mer utrymme än en Polestar 2. Bilen är en sportig SUV, eller en crossover, beroende på vilka ögon som tittar. Men den ser märkbart rymligare ut än Polestar 2.

Den stora bakluckan döljer förhoppningsvis ett betydligt större bagageutrymme än de 430 liter som 2:an har, och kanske är baksätesutrymmet större också. Inget av detta vet vi något konkret om. Bara att Polestar lanserar sin 3:a i oktober. Antagligen går den att beställa redan då, men levereras knappast förrän 2023.

Polestar berättar att den nya bilen får autonom självkörning på motorvägen och för att klara av det har den LiDAR-sensorer från Luminar och en processor från NVIDIA. Som kanske är mest kända för sina grafikkort.

De första versionerna av Polestar 3 har fyrhjulsdrift från två elmotorer och enligt Polestar är räckvidden är mer än 600 km enligt WLTP-standarden.

– Polestar 3 är SUV:en för den elektriska tidsåldern. Vårt formspråk utvecklas med denna sofistikerade, stora, lyxiga elbil med en stark, individuell varumärkes-karaktär. Med den här bilen för vi ”sport” tillbaka till SUVen, i linje med vår bakgrund som prestandamärke, säger Polestars VD Thomas Ingenlath.

Nya Polestar 3 hamnar i samma segment som Tesla Model Y och Volkswagen iD.5 och är betydligt större än Volvo-släktingen XC40 Recharge.

Polestar säger inte ett ord om priset, det är för tidigt för sådant, men troligtvis blir det något högre än för en motsvarande Polestar 2. Bland annat kommer ett större batteri att höja priset.

Läs vidare
Exit mobile version