Ford visar spinnvillig Mustang Mach-E med 1400 elektriska hästar

En ny prototyp med hela 7 elmotorer och en gigantisk vinge ska visa Fords nya elbils-teknik

Mach E 1400

Mycket har redan skrivits om Mustang Mach-E, Fords elektriska muskel-SUV kan bli en spännande utmanare till många relativt ”trista” el-SUV konkurrenter när den drabbar marknaden i början av nästa år. Den råaste versionen Mach-E GT får enligt planerna 465 hästkrafter och 830 Nm drivmoment, som accellererar kärran från 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

Men nu har Ford nyss avslöjat något som är  VÄSENTLIGT råare!

Nya Mustang Mach-E 1400 är en prototyp med hela 1419 hk och sju elektriska motorer som är ”utvecklad för att visa hur mycket prestanda och kraft en helelektrisk Mustang kan leverera”.

Mustang Mach-E 1400

Ford Mustang Mach-E 1400. (Foto: Ford)

Mustang Mach-E 1400 har hela sju elektriska motorer, hela fem mer än Mach-E GT. Tre av dessa är kopplade till diffen fram och fyra till den där bak, men en enkel drivaxel. Detta gör att de kan justeras för allt från drifting till hög hastighet på bana.

Bilen är utvecklad av Fords Performance-avdelning i samarbete med RTR, och finns bara i ett exemplar. Prototypen är basrad på en Mustang Mach-E GT-kaross, men både chassi och drivlina är specialtillverkade för att uppnå den extrema prestandan.

Läs också: 26 feta stereoanläggningar på fyra hjul

Batteripaketer är inte speciellt stort – bara 56,8 kWh – men består av nickel-mangan-kobolt-celler som ger extremt hög prestanda hög urladdningshastighet. Batteriet kyls av en så kallad dielektrisk kylvätska under laddningen för att reducera laddningstiden.

Mach E 1400 är utrystad med en kraftig justerbar vinge bak, som ger mer än 1000 kilo marktryck i 257 km/h! (Foto: Ford)

Ett av målen med prototypen (bortsett från att stila och ha kul!) är enligt Ford att man kan testa hur olika drivlinor- och chassiuppsättningar påverkar energiförbrukningen och prestanda. Detta inkluderar både möjligheten att köra med fram- och bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Inställningarna för drifting och bankörning är också helt olika. Krafterna kan även delas lika mellan fram- och bakhjulen eller enbart fram eller bak.

Läs också Fords nya elbil får Bang & Olufsen-anläggning Ljudet i bilen är viktigt säger Ford och vi kunde inte varit mer eniga

-Väldigt rolig bil att köra

– Detta är den perfekta tidspunkten för att utnyttja vår elektriska teknik, lära och använda kunskapen på våra andra modeller. Mustang Mach-E kommer att bli en väldigt rolig bil att köra. Mustang Mach-E 1400 levererar däremot en helgalen körupplevelse, säger chief programme engineer för Mustang Mach-E, Ron Heiser.

 

Standard- och spinnvilliga utgåvan av Ford Mustang Mach-E. (Foto: Ford)

– Att sitta bakom ratten på denna bil har helt ändrat min uppfattning om vad kraft och vridmoment är. Upplevelsen är helt omöjlig att beskriva. Det närmaste jag kan likna en körtur i den är en tur i en berg- och dalbana, säger grundaren av RTR Vehicles, Vaughn Gittin Jr.

– Utmaningen var att kontrollera de extrema krafterna som de sju elektriska motorerna levererar. Mustang Mach-E 1400 är ett exempel på vad man kan göra med en elektrisk bil, säger motorsportsdirektören i Ford Performance, Mark Rushbrook.

Se själv i videon nedan!

Läs vidare
Exit mobile version