Ford är kända för sina galna konceptbilar, och den amerikanska biltillverkaren gillar att ge allt när man marknadsför en ny bilmodell. Under den traditionstyngda Goodwood Festival of Speed visade de upp Pro Electric Supervan, en toppmodern Transit-skåpbil utöver det vanliga!
Ford Pro Electric SuperVan
SuperVan har utvecklats av Fords Performance-avdelning, där designteamet har fått fria tyglar att utveckla ett kommersiellt racerfordon med extrem prestanda.
Den specialbyggda skåpbilen är ursprungligen baserad på en Ford E-Transit, men motorerna är av det extrema slaget: med hjälp av fyra elmotorer och ett vätskekylt 50 kWh batteri har Ford lyckats utvinna cirka 2 000 hästkrafter! Det räcker för att ta budbilen från 0–100 km/h på under 2 sekunder.
Skåpbilen – eller snarare banbilen – är strippad inuti för att spara vikt och har fått ett specialbyggt chassi för racing. Det vätskekylda batteripaketet är placerat för att bidra till låg tyngdpunkt och optimal viktfördelning. Den kan laddas helt på cirka 45 minuter från en vanlig snabbladdare. Bilen är också utrustad med en 24/7 modemanslutning för att kunna fjärrstyra och optimera bilens inställning, precis som i modern racing.
Fler SuperVans genom tiderna
Ford har en lång historia av vilda skåpbilar – så kallade Supervans. Den första SuperVan som Ford producerade kom 1971 och använde en centrerad motor från Le Mans-vinnaren Ford GT40. Sedan kom SuperVan 2 med en 590 hk V8 Cosworth-motor och glasfiberkaross. Senare kom en SuperVan 3 – med en 650 hästars Cosworth-motor hämtad från dåtidens Formel 1-bilar.
På Goodwood Festival of Speed rattades skåpbilen av den erfarna racerföraren Romain Dumas, som har satt flera rekord i backlopp och vunnit flera av Nürburgrings 24-timmarslopp.
Se mer om Ford Pro Electric SuperVan i videon nedan.