Fiat 600e lanserad

VW ID.3-rival med över 400 km räckvidd

2210604 ocie0hd70f 1920x1281 1

Foto: Fiat

Här är den nya Fiat 600e. En kompakt femdörrars crossover som tar steget upp i b-segmentet, där konkurrenterna bland annat är Kia Niro EV, Huyndai Kona och Volkswagen ID.3.

Precis som originalet är 600e Fiats rymligare alternativ till den lilla 500e. Men det är varken svansmotor eller självmordsdörrar på nya 600e, som är baserad på Stellantis-gruppens elbilsplattform. Som vi känner till från bland annat Jeep Avenger.

Fiat 600e finns i två varianter, (RED) och La Prima. Foto: Fiat

Fiat 600e har motsvarande 54 kWh batteripaket som driver en 156 hk elmotor med 260 Nm vridmoment som driver framhjulen.

Med 0–100 km/h på 9 sekunder är den inte blixtsnabb, men målgruppen för elbilar i det här segmentet är nog mer intresserade av att den har en räckvidd på drygt 400 kilometer, enligt WLTP-standarden.

Dolce Vita

Foto: Fiat

Bilen har en ombordladdare på 11 kW och kan snabbladdas med upp till 100 kW, vilket innebär att man kan ladda från 20 till 80 procent på cirka 27 minuter.

Fiat beskriver gärna designen som ett uttryck för den italienska Dolce Vita-filosofin. Detta kan ses i LED-strålkastarna som, precis som 500e, är formade som ögon. Tillsammans med det främre luftintaget ser 600e lika vänlig ut som en av bilarna i Pixar-filmen Cars.

600e kan ta emot upp till 100 kW vid snabbladdning. Foto: Fiat

Den är inte mindre tillmötesgående på insidan. Med fem dörrar är 600e lätt att komma in i, men baksätet är inte mycket att komma med, att döma av bilderna. Där fram ser det mycket rymligare ut, och här är inredningen en utveckling av vad vi upplevde i 500e.

Aldrig mer grått

Fiat 600e finns i två utrustningsversioner. Instegsmodellen heter 600e (RED), som kommer i rött, men den kan också levereras i vitt eller svart.

600e La Prima levereras med ännu mer utrustning och kan levereras i fyra olika färger, som ska påminna om fyra av de färger du kan uppleva i italiensk natur; Sol, hav, jord och himmel. Men grått får du inte. Fiat har beslutat att inga bilar kommer att levereras i grått. Från och med nu är det färger som gäller.

Foto: Fiat

Inuti 600e kan du färglägga kupén och skärmen med en av åtta färger. Baksätet är delat 40/60 och det finns flera laddningslösningar för telefoner etc. Sätena i La Prima har också uppvärmning och massage, och är gjorda av syntetiskt läder med insydda Fiat-monogram.

Apple Carplay och Android Auto

600e levereras med adaptiv farthållare, med intelligent hastighetsassistans som läser hastighetsskyltar. Varningen för döda vinkeln använder ultraljudssensorer som övervakar blinda fläckar och varnar för hinder. Bilen har också automatisk nödbroms som upptäcker cyklister och fotgängare och kontrollerar förarens koncentrationsnivå.

Mittkonsolens skärm är 10,25 tum och har trådlös Apple Carplay och Android Auto, samt röststyrd navigering från TomTom, med automatiska kartuppdateringar och visning och navigering till laddstationer.

Bakom bakluckan finns en bagagevolym på 360 liter och framtill finns en liten frunk för laddkablar. Fäller man baksätena ökar volymen till generösa 1 231 liter.

Priset på Fiat 600e är inte känt, men det kommer förmodligen att vara i nivå med sina konkurrenter i b-segmentet. Bilen kommer inte ut på vägarna förrän efter nyår.

Läs också Charmbomb med räckvidd Nya Fiat 500 Electric är den mest tekniskt avancerade någonsin och en av de bästa stadsbilarna som har seriös räckvidd.
Läs vidare
Exit mobile version