Den kamouflerade Minin på bilderna är femte generationen, som just nu vintertestas i Arjeplog. På sätt och vis är den också den första generationen i en ny serie batterielektriska Mini-bilar. Tredörrarsversionen på bilderna kommer redan 2023.
Då ersätter den dagens Mini Cooper SE, som med en uppskattad räckvidd på 225–234 km ligger i det lägre skiktet rent räckviddsmässigt.
Den nya versionen får ett större batteripaket, det ryktas om storleksordningen 60 kWh som kan ge en räckvidd på upp till 400 km och att den utrustas med BMW:s femte generations elmotorer.
Om tredörrarsversionen får fyrhjulsdrift är ännu osäkert. Men det har garanterat Mini Countryman, som är Mini-modellen för barnfamiljer som behöver mer plats. För tredörrarsversionen tycks – som tur är – inte vara speciellt stor. Även om den är enorm när den står bredvid Issigonis ursprungliga Mini.
Enligt Car Magazine ska några av de kommande elektriska Mini-utgåvorna byggas i Kina, och de tror dessutom att BMW har planer på att återuppliva Paceman som en fyradörrars, kompakt elbil med fyrhjulsdrift. Det händer knappast förrän 2024 och den blir i så fall en av väldigt få småbilar med fyrhjulsdrift.
Ännu så länge finns det inga rykten om en cabrioletversion av nästa generation Mini. Det skulle i fall innebära att Fiat 500 Electric fortsätter att vara den enda elektriska cabrioleten på marknaden ett tag till.