Faraday Future FF 91 kommer – 5 år försent

Många trodde att Faraday Future FF 91 skulle vara "lite dyrare" än Tesla Model X. Ingen anade att den skulle bli sååå dyr.

Faraday Future FF91 gradient1 default enhanced 1920x1080 1

Det var januari 2017 och som tidigare år skickades jag iväg till Las Vegas för att bevaka CES. Det var tröttsamt, det var inget nytt. Men en morgon vaknade jag med en oro i kroppen. Vad gjorde jag igår? Jag hade varit på en restaurang, med något gott i glaset vid sidan om mig. Jag återvände till hotellet, spelade bort några dollar på rouletten. Gott nog. Men varför denna inneboende ångest?

Jag öppnade min Macbook, kollade e-posten. Där strålade det mot mig: ”Grattis till din plats i kön till Faraday Futures flaggskepp FF 91!”. Jag kollade kontot och visst hade det dragits 5 000 dollar. Idiot.

Det var denna syn som fick journalisten att dra kortet för en kölapp till Faraday Future FF 91. Foto: Geir Gråbein Nordby

NASA-säten och lyx

Självklart var bilen cool. Den gigantiska SUV:en, minivanen eller vad man nu vill kalla den. Med säten designade av NASA, så mycket utrymme som några passagerare kan drömma om, självkörande funktioner och en räckvidd på 700 kilometer. Inte att förglömma 1050 hästkrafter!

Läs också Kolla in de senaste bilderna - och videon - av Rolls-Royce Spectre Den första elektriska Rollsen kommer 2023. Körkomforten ska vara som ett flygande matta!

Problemet: ingen visste vad den skulle kosta. Man uppskattade cirka 150 000 dollar den gången. Men ingen förväntade sig att den skulle lanseras året efter, som förutspått, och väldigt få litade på att den skulle komma överhuvudtaget. Faraday Future hade nämligen haft ekonomiska problem på löpande band.

Det blev aldrig en bil för mig. Lyckligtvis fick jag pengarna tillbaka. Och efter att hajpen lagt sig hörde jag inget mer. I alla år har jag utgått från att planerna för bilen skrotades, och att företaget antingen gått i konkurs eller förvärvats.

”NASA-sätena” kan lutas 60 grader. Foto: Faraday Future

Länge leve Faraday Future

Sanningen är dock att företaget ständigt har jobbat med att få bilen klar, samtidigt som de har utkämpat ekonomiska strider i uppförsbacke. Och nu är Faraday Future äntligen redo att rulla ut bilen till de första kunderna. Fem år efter att bilen först visades på CES.

Är designen föråldrad efter fem år? Jag tror inte det. Bilen ser fortfarande ut som den gjorde, men som tur var hade den så moderna linjer, utan några alltför futuristiska gissningar, att den står sig väldigt bra i dagens elbilsflotta.

Foto: Faraday Future

3 miljoner kronor??

Bilen har dock ett problem. Ett stort problem. Priset har nämligen fördubblats jämfört med vad man trodde 2017. Istället för 150 000 dollar är det nu satt till 309 000 dollar för den dyraste modellen! Och där det fanns en konkurrent för fem år sedan, nämligen Tesla Model X, har vi nu ett respektabelt urval av både prisvärda och dyra elbilar på marknaden. Elbilar som faktiskt finns, med bra räckvidd och prestanda, och till mycket rimligare pris.

Med 309 000 dollar har Faraday Future prissatt sig långt över alla trovärdiga konkurrenter. Vi talar alltså om över tre miljoner kronor här i landet. Jag har ingen aning om hur man räknar ut svenska kronor utifrån lokala skatter jämfört med amerikanska, men man kan åtminstone multiplicera siffran med tio, kanske femton.

Läs också Flaggskepp i SUV-format Elektriska S-klass finns äntligen som SUV. Är det ens något att fundera på?

Som jämförelse kostar Rolls-Royce Spectre 400 000 dollar i USA. En bil som osar betydligt mer prestige, från ett företag vi känner inte kommer att gå i konkurs inom en överskådlig framtid. Do the math.

Samma specifikationer

Den färdiga versionen av FF 91 har fortfarande samma specifikationer som den lanserades med 2017. 1050 hästkrafter, ett 142 kWh (brutto) batteri (nedjusterat till ca 600 km istället för 700), 200 kW laddning och – såklart – självkörande egenskaper. Allt är bra, men kanske inte lika imponerande nu som då.

En gigantisk 27-tummare bör stoppa käftarna på ”baksätesförare”. Foto: Faraday Future

27-tums skärm

Det häftigaste med bilen, som givetvis har uppgraderbar mjukvara och därmed är mer ”framtidssäkrad”, är 27-tumsskärmen för baksätesunderhållning. Faraday hävdar att det är världens största skärm i en bil, och det kan tänkas. Att bilen är utrustad med 10G är däremot bara lögn och fantasi, då 5G är det senaste vi har. Sanningen är att bilen har tre 5G-antenner, som alla är anslutna till olika mobilnätsleverantörer, för att ge bättre övergripande 5G-täckning.

Läs också Världens snabbaste gatubil är rent ut sagt skrämmande Mytomspunna Model S Plaid uppmuntrar till att bryta mot lagen. Och inte bara på grund av hastigheten.

Intelligenta kartor – till ett svindlande pris!

En intressant detalj är FF:s kartografi. Genom att använda till exempel artificiell intelligens (AI) kan bilen tränas att köra runt på otillgängliga områden som inte är markerade på de allmänna vägkartorna. Detta är prenumerationsbaserat och kostar…håll i dig…14 900 dollar om året!!

Självmordsdörrar. Foto: Faraday Future

Hur många vill ha FF 91?

Faraday fick över 64 000 reservationer under första en och en halv dagen efter den ursprungliga lanseringen 2017. Nästan alla obetalda. Folk är helt klart inte lika dumma som jag själv, för bara 400 andra gjorde detsamma och drog kortet.

Återigen, ingen visste då priset på härligheten. Nu vet vi att Faraday riktar in sig på lyxsegmentet med stort L, i sällskap med Rolls-Royce, Bentley, Maybach och andra. Det är nog ingen långsökt gissning att många hellre faktiskt köper från dessa etablerade konkurrenter, och att försäljningen av FF 91 därför kan gå farligt trögt i västländer.

309 000 dollar är priset för den begränsade ”FF 91 2.0 Futurist Alliance”-utgåvan. Om du kan nöja dig med icke-Alliance-varianten pratar vi 249 000 dollar. En standardmodell ska också vara på gång, men priset vet vi inte. Säkert alldeles för högt, det också.

Det är svårt att se att den här bilen kommer hitta till den svenska marknaden, om det inte finns någon importör med dödsönskan.

Mer info: ff.com

Läs vidare
Exit mobile version