EU hjälper dig att hålla hastighetsbegränsningen

EU vill öka trafiksäkerheten och inför därför regler som bland annat kräver en svart låda och adaptiv farthållare i alla bilar.

EU fartpilot sortboks TOP

EU fartpilot sortboks TOP

Alltför många människor dör i trafiken, enligt Europeiska kommissionen, som därför tillsammans med Europaparlamentet har antagit den så kallade förordningen ”om krav på typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt system, komponenter och separata tekniska enheter för sådana fordon, när det gäller deras allmänna säkerhet och skyddet av fordonspassagerare och oskyddade trafikanter”.

Regelverket är från 2019, men trädde i kraft förra veckan, och bakom vardagstiteln finns ett antal åtgärder som om några år kommer att förändra bilparken i EU-länderna i grunden.

Från och med nu måste alla helt nya bilmodeller som lanseras i EU-länderna uppfylla följande krav:

Från och med den 7 juli 2024 kommer reglerna att gälla inte bara för nya modeller utan för alla nya bilar som säljs var som helst i EU. Det bör betonas att reglerna inte gäller begagnade bilar som kom ut på marknaden eller köptes innan reglerna trädde i kraft.

Läs också EU-beslut: USB-C blir gemensam laddstandard Från och med 2024 ska alla nya mobiltelefoner ha samma laddkontakt.

Anmärkningsvärda är särskilt två av de många nya reglerna, nämligen kraven på ”intelligent hastighetsstöd” och ”händelsedataloggare”.

Intelligent hastighetsjustering är ett annat ord för adaptiv farthållare, och själva lagtexten säger följande om den nu obligatoriska tekniska enheten:

2. Intelligent hastighetsstöd ska ha följande minimikrav:

a) Det ska vara möjligt för föraren att genom gasreglaget, eller genom specifik, lämplig och effektiv återkoppling informeras om att den tillämpliga hastighetsbegränsningen överskrids.

b) Det ska vara möjligt att stänga av systemet; information om hastighetsbegränsningen får fortsätta att ges och systemet för intelligent hastighetsstöd ska vara i normal drift varje gång fordonets huvudströmbrytare aktiveras.

c) Den specifika och lämpliga återkopplingen ska basera sig på uppgifter om hastighetsbegränsning som erhållits genom observation av vägmärken och signaler, på grundval av uppgifter från infrastruktursignaler eller elektroniska kartor, eller bådadera, som görs tillgängliga i fordonet.

d) Det får inte påverka förarens möjligheter att överskrida den av systemet givna fordonshastigheten.

e) Dess prestandamål ska fastställas för att undvika fel eller minimera felfrekvensen vid verklig körning.

Många bilar är redan utrustade med adaptiv farthållare, som i praktiken fungerar som beskrivet i lagtexten, men det är nytt att alla bilar enligt lag MÅSTE ha en sådan lösning inbyggd.

Dessutom får du inte kunna stänga av farthållaren permanent. För som anges i punkt b: ” systemet för intelligent hastighetsstöd ska vara i normal drift varje gång fordonets huvudströmbrytare aktiveras”. Det är dock inte tal om att bilen uttryckligen hindrar dig från att köra för fort.

Läs också Fri EU-roaming även i fortsättningen Det europeiska roamingavtalet som gör att du kan ringa och använda mobildata utan extra kostnad i hela EU har förlängts.

Den andra kontroversiella delen av regelverket handlar om så kallade ”händelsedataloggare”, vilket är ett annat ord för samma typ av svart låda som idag sitter i alla flygplan för att hjälpa myndigheterna att reda ut exakt vad som gick fel i händelse av en olycka.

Det är också syftet med kravet att utrusta alla nya bilar med en svart låda.

I lagtexten anges bland annat följande:

De data som apparaterna har kapacitet att registrera och lagra med avseende på perioden kort före, under och omedelbart efter en kollision ska omfatta fordonets hastighet, inbromsning, position och lutning, alla säkerhetssystems tillstånd och grad av aktivering, 112-baserade eCall-system ombord, bromsaktivering och relevanta parametrar i ombordsystemen för aktiv säkerhet och förebyggande av olyckor, med stor precision och säkerställd hållbarhet för data.

Med andra ord måste den svarta lådan ständigt registrera bilens hastighet och position, så att myndigheterna därefter kan avgöra om föraren har kört för fort, och du kommer att kunna se när som helst var bilen har varit vid en viss tidpunkt.

Enligt reglerna måste dock de uppgifter som samlas in i den svarta lådan anonymiseras för att hindra missbruk, och de får bara existera i en ”sluten slinga”. Uppgifter får också endast göras tillgängliga för myndigheterna i samband med bilolyckor.

Då får vi hoppas att polisen och andra myndigheter håller fast vid det…

Kommer att rädda liv

EU-kommissionen räknar med att det nya regelverket kommer att rädda många liv.

”De nya säkerhetsåtgärderna kommer att bidra till att bättre skydda passagerare, fotgängare och cyklister i hela EU och förväntas rädda mer än 25 000 liv och undvika minst 140 000 allvarliga skador fram till 2038”, står det i pressmeddelandet.

Hela förordningen kan läsas här.

Läs vidare
Exit mobile version