Många hade hoppats på en Tesla Model 2, men Elon Musk presenterade inga nya modeller under Tesla Investor Day den 1 mars i Austin, Texas.
I stället handlade det om en ny gigafabrik i Monterrey, Mexiko, en ny batterielektrisk plattform med mer kostnadseffektiv batteriteknik – och ett mål om att producera 20 miljoner fordon till 2030.
I presentationen, som varade i över fyra timmar (!), lanserade Musk Tesla Motors Master Plan del 3, Musk sa att Tesla har som mål att halvera produktionskostnaderna och att nästa generation batterielektriska Tesla-modeller ska produceras på en ny plattform, och byggas med hög grad av automatisering vid den nya gigafabriken i Mexiko.
En stor del av kostnadsbesparingarna kommer från effektivare produktionslinjer. Batterier integrerade i bilens struktur, effektivare montering på mindre utrymme och mer parallella operationer ska förkorta den tid det tar att producera en bil, och därmed också kostnaden per bil.
Det är Tesla kan få ner priset på kommande Model 2 – eller vad det nu ska heta, ner till 25 000 dollar.
Cybertruck före Tesla Model 2
Tesla meddelade också att de ska sluta med sällsynta jordartsmetaller i framtida produktion och minska innehållet av kiselkarbid (SiC) i drivlinan med 75 procent.
Cybertruck närmar sig och Tesla antyder att de kommer att starta produktionen under sommaren 2023, och Tesla kommer att leverera de första bilarna 2024. Den kommer att tillverkas med mindre elektronik, med 48 Volt-teknik med lägre strömstyrka (Ampere) än vanligt. Det minskar behovet av långa och kraftiga kablar och ska ge en betydligt lägre energiförlust, enligt Tesla.
Ännu en ny modell?
Enligt Tesla utvecklar och tillverkar de 85 procent av elektronikstyrningen i sina bilar. Från nästa generation är målet att producera 100 procent av elektronikstyrningen, inklusive programvaran, som blir alltmer avancerad. Till exempel samlas krockdata i en databas, som används för att göra förbättringar av kommande mjukvara, till exempel när bältessträckare ska dra åt och släppa efter, och hur bilarna ska undvika hinder som kan leda till en kollision.
En av de otaliga bilderna i den långa presentationen visade Teslas modellprogram. På vänster sida av långtradaren som kallas Semi, är de fyra nuvarande modellerna. På höger sida känner man genast igen Cybertrucken, men under två vita lakan finns två kommande modeller.
Om en av dem är Tesla Model 2, Model Q eller Model A, vad namnet nu blir, är frågan: Vilken modell gömmer sig under det andra lakanet?
PS: När börserna öppnade i USA i dag efter Tesla Investor Day föll Tesla-aktien åtta procent. Vilket kan tyda på att marknaden också var besviken över att Elon Musk inte visade någon ny Tesla-modell.