Elektriska Renault 5 hårdtestas under tuffa förhållanden

Nästa år kommer Renaults kompakta elbil R5 och just nu provar man att allting fungerar även under skandinaviska förhållanden.

Renault 5 2021 Renault 5 Prototype

RENAULT VISION - FORMAT CARRE

Den nya elektriska Renault 5 kommer att ersätta Renault ZOE i storleksklassen. Den bygger på den helt nya elbils-plattformen CMF-B EV som är 30 procent billigare att tillverka en den ZOE använder. Anledningen är att den baseras på plattformen CMF som sitter i Clio med förbränningsmotor. Chassi, infotainmentsystem och assistanssystem är i princip identiska. Chassit har däremot naturligtvis anpassats till den lägre tyngdpunkt som batteriet ger.

Den nya CMF-B EV plattformen (Foto: Renault)

Återanvändning och bantning

Man kommer återanvända 70 procent av komponenterna från bensinvarianterna Clio och Captur. Dessutom använder man samma typ av elmotor som nu sitter i Megane E-Tech, en motor helt fri från jordartsmetallet. Motorn har blivit 20 kg lättare genom att kombinera modulerna för DC-omvandlare, laddare och kraftdistribution.

Förbränningsmotor ersätts av elmotor (Foto: Renault)

Batteriet har placerats inuti plattformen för att få extra skydd. Som bonus gör den underkroppen styvare, samt förbättrar akustik och körglädje, säger Renault. Batteripaketet har fyra stora moduler i stället för 12 stycken i dagens Zoe. Därmed får man ner vikten med 15 kg och förlänger räckvidden.

Det lättare och förenklade batteriet (Foto: Renault)

Vinterprover

Just nu provar man att allting fungerar som det ska. I Arvidsjaur rullar prototyper förklädda till Renault Clio. Där testar man allt från uppvärmning, avimning och avfrostning. Samt att man kollar att bromsar, stötdämpare och ESC (Electronic Stability Control) funkar i vinterväglag.

Testerna som genomförs på rullande chassiprototyper kommer att hjälpa oss att bekräfta beslut som tagits när det gäller komfort och hantering på den kommande Renault 5 Electric. Utan att avslöja allt för mycket är de tidiga testkörningarna en tydlig indikation på att bilen är en värdig ättling till Megane E-Tech med klassens bästa prestanda för sitt segment, säger chefsingenjör Jérémie Coiffier.

Den elektriska Renault 5 planeras ha världspremiär 2024.

 

Läs vidare
Exit mobile version