Den kommande Jeep Avenger är en kompakt SUV drygt fyra meter lång, men med en mycket acceptabel räckvidd över 400 km. Avenger blir Jeeps första elbil överhuvudtaget, och dess storlek placerar den i samma klass som Peugeot e-2008 eller Hyundai Kona för den delen.
Men Jeeps första elektriska SUV kommer konstigt nog utan fyrhjulsdrift. I stället har den framhjulsdrift och ingenting tyder på att den någonsin kommer att få fyrhjulsdrift. Den kompakta bilen är byggd på Stellantis nya e-CMP2-plattform, vilket är en vidareutveckling av plattformen Stellantis som används för Opel Mokka-e.
Den har kortare överhäng fram och bak för bättre angreppsvinklar i terrängen, och den är faktiskt utrustad med Jeeps Selec Terräng-körlägen, som vi känner till från de med fyrhjulsdrift.
Med en knapp i mittkonsolen kan man välja mellan sex inställningar. Evo ska maxa räckvidden, medan Sport ska göra bilen lite mer responsiv och Snow maxar sitt grepp under vinterförhållanden. Mud är inställningen man väljer på leriga vägar, medan Sand ska ge bättre framkomlighet på lös mark.
Markfrigången anges till 20 cm, medan den främre angreppsvinkeln är 20 grader är utgångsvinkeln där bak på hela 32 grader. Batteriet skyddas av solida skyddsplattor på undersidan.
Elmotorn på 115 kW eller 156 hk är resultatet av samarbetet mellan Stellantis och Nidec Leroy-Somer Holding, och producerar 260 Nm vridmoment på framhjulen. Batteriet har en kapacitet på 54 kWh och når därmed drygt 400 km räckvidd. Den maximala laddhastigheten är 100 kW och Jeep anser att det ska gå att ladda från 20 till 80 procent på 24 minuter.
Det inre utrymmet är naturligtvis måttligt i en bil som knappt passerar fyra meter i längd, men Jeep har hittat plats för ett antal små förvaringsfack inuti, med totalt 30 liter kapacitet. Bagageutrymmet anges till 380 liter, vilket är bra för en så kompakt SUV, och större än i Opel Mokka-e, men mindre än i Peugeot e-2008.
Infotainmentsystemet är uppbyggt kring två 10,25-tums skärmar. En i mittkonsolen och en instrumentdisplay framför föraren. Operativsystemet är baserat på Android Auto, och den har Bluetooth och Apple CarPlay integrerat.
Jeep Avenger får också självkörning på nivå 2, med aktiv filhållning och automatisk nödbromsning som också upptäcker fotgängare och cyklister, med varning om föraren är ouppmärksam.
Pris och leverering
Jeep Avenger kan beställas under fjärde kvartalet för leverans i mars, april 2023, och utropspriset för instegsmodellen uppskattas till runt 350 000 kronor. En topputrustad version av Avenger förväntas plussa på priset med 15 procent.