Att den elektriska lyxbilen Taycan har varit en succé för Porsche råder det ingen tvekan om. 20 000 stycken levererades under det första året, 2020, medan antalet fördubblades året därpå. Siffrorna för i år kommer sannolikt att närma sig förra året. Det finns bara två Porsche-modeller som har sålt bättre över hela världen, nämligen Cayenne SUV och Macan kompakt SUV. Med Porsche Macan nu kommer i en elektrisk version förutspår vi därför att den kommer att överträffa Taycan med stora marginaler.
80 000 om året
Och Porsche verkar hålla med, eftersom den tyska sportbilstillverkaren siktar på att så småningom leverera 80 000 elektriska Macan’s om året. Vilket är motsvarande siffra för den nuvarande förbränningsversionen. Detta avslöjades av Porsches produktionschef Albrecht Reimold, till tyska Automobilwoche (och systertidningen Automotive News):
Vi producerar mer än 80 000 enheter per år av den nuvarande generationen. På sikt planerar vi också att producera den helelektriska Macan i samma skala.
Den elektriska Porsche Macan kommer initialt att gå i produktion under 2023 i Leipzig, där den nuvarande modellen också produceras. De elektriska och fossila versionerna kommer att produceras sida vid sida i cirka två år, innan planen är att fasa ut den fossila varianten under 2025.
Försenad
Vi kommer förmodligen inte att se Macan på vägen nästa år. Porsche har nämligen bekräftat att marknadslanseringen kommer att ske 2024. Både Macan och systermodellen Audi Q6 e-tron, som båda delar PPE-plattformen, kommer att försenas ett år eftersom Volkswagen-koncernens mjukvarudivision släpar efter i mjukvaruutvecklingen. Förseningen dröjer sig kvar från tidigare, vilket sägs ha varit anledningen till att VD Herbert Diess fick sparken i somras.
Elektriska Porsche Macan blir viktig
Den elektriska Macan kommer att vara en viktig bil för Porsche. För det första älskar folk stadsjeepar, och för det andra kommer den säkerligen att vara betydligt billigare än Taycan (även om vi inte har något pris ännu). Därför har tillverkaren inte råd att göra samma misstag som Volkswagen gjorde med ID.3 och lansera en bil med halvfärdig programvara.
Porsche Macan i elektrisk version kommer som sagt att vara en kompakt SUV, byggd på Platform Premium Platform Electric (PPE), som utvecklades av Porsche i samarbete med Audi. Den stöder 800 volt laddning upp till 270 kW, och om den följer i fotspåren av konceptbilarna Audi A6 e-tron och A6 Avant e-tron får den en räckvidd på upp till 700 kilometer (WLTP). Men en konceptversion skiljer sig ganska mycket från en produktionsbil, och stadsjeepar tenderar att ha större luftmotstånd än sedaner, så vår magkänsla säger drygt 600 km.
Källor: